Aktuelt

Stresset over eksamen? Her er 10 ekspertråd du bør følge!

Her får du rådene som gjør deg godt forberedt til eksamen.

Publisert:

  • Evelyn Berg Hansen, Trd.by

EKSAMENSKJØR: Her er noen råd som kan hjelpe deg som er eksamens-stressa! FOTO: Scanpix

Er du stresset før eksamen? Du er nok ikke den eneste. Psykolog Martin Lund Johansen har samlet ti gode råd til deg.

Følg Byas.no på Facebook!

- Få tilgang til gode rabatter og fordeler i Stavanger og Sandnes - helt gratis. Bli med i Byas Kompis!

1. Vær strukturert

Lag deg en oversiktlig plan for lesingen din med hva som skal gjøres, og når. Da virker arbeidsmengden mindre overveldende i tillegg til at du ser fremgangen din.

2. Gjør en ting av gangen

Å forsøke å gjøre flere ting samtidig er uhensiktsmessig og fører bare til økt stress. Legg for eksempel vekk mobiltelefonen og hold deg unna sosiale medier når du leser.

3. Gjør noe morsomt

Finn tid til sosiale og hyggelige ting selv om du leser til eksamen. Å ha en belønning ventende etter en lang dag med studier bidrar dessuten til å holde motivasjonen oppe underveis.

LES MER:

- Hva kan du spørre lærerne om på eksamen? Vi sjekket!

4. Aktivitet og mat

Sørg for å få rørt deg litt daglig selv om du har travle dager. Dette kan være alt fra en treningsøkt til en lett gåtur. Fysisk aktivitet reduserer stress. Spis også jevnlig og passe sunt.

5. Ta pauser

Legg inn planlagte pauser flere ganger daglig. Forsøk å opprettholde disse pausene og ikke jobb for lenge i hver økt. Å ta flere korte pauser gjør deg mye mer effektiv mentalt.

Legg deg litt tidligere enn normalt, men forsøk å stå opp til samme tidspunkt hver dag.

Bruker du for mye tid foran skjermen? Det kan gå utover karakterene dine, mener forskere.

LES MER:

- 7 nettsider som vil redde eksamensperioden din

6. Få nok søvn

Legg deg litt tidligere enn normalt, men forsøk å stå opp til samme tidspunkt hver dag. God søvn og god døgnrytme bidrar blant annet til bedre konsentrasjon, økt kapasitet for læring og bedre hukommelse.

7. Start og avslutt dagen i et rolig tempo

Ta deg for eksempel tid til en litt lengre frokost enn vanlig. Da unngår du en stressende start på dagen. Unngå å lese helt frem til leggetid. Gjør heller noe rolig og avslappende på kvelden.

Å forsøke å gjøre flere ting samtidig er uhensiktsmessig og fører bare til økt stress.

8. Bruk tid på studiene, ikke på bekymring

Å få bekymringstanker om eksamen er helt normalt. Men å bruke tid på å bekymre seg skaper bare mer uro og vil ikke gjøre deg mer forberedt til eksamen eller mer effektiv i lesingen din.

9. La tankene være i fred

Om du får bekymringer: minn deg på at dette bare er irrasjonelle tanker og la dem være i fred uten å gi dem mer oppmerksomhet. Si til deg selv at dette trenger du ikke tenke videre på nå.

10. Skift fokus

Om du kjenner på at du er stresset: trekk pusten godt og skift fokus til det du ser rundt deg i stedet. Slipp oppmerksomheten på de negative tankene og følelsene du har akkurat der og da.

Denne artikkelen er publisert tidligere på Byas.no, men er hentet fram igjen til glede for nye lesere.

Mer fra Byas.no:

LES MER:

* Politi og Amnesty: Slik får du en tryggest mulig russefeiring

LES MER:

* Exphil-eksamen skal ikke være flervalgsprøve lenger

LES MER:

* Laurens (21) begynte på universitetet som 15-åring!

Publisert:

  1. Studentliv

Stresset over eksamen? Her er 10 ekspertråd du bør følge!

Her får du rådene som gjør deg godt forberedt til eksamen.

Oppdatert:

  • Rachel Nordtømme