Aktuelt

Sjekk Spotifys svar da hun ville slette kontoen

«We even burned it in a fire and poked it with a stick»

Publisert:
  • Ivar Vasstveit

\- Vi trodde nesten ikke våre egne øyne. Vi lo og lo!

Det sier en byas.no-leser som for noen uker siden bestemte seg for at hun ikke ville bruke Facebook like mye som hun hadde pleid. Men Spotify, det ville hun fortsatt bruke. Gjerne med den samme kontoen.

Problemet var bare at Spotify-kontoen hennes var opprettet via Facebook, og at hun derfor var nødt å gå via Facebook om hun ville høre på musikk gjennom Spotify.

Det likte hun dårlig.

\- Jeg vil ikke bruke Facebook så mye, og liker egentlig ikke så godt at alle programmene jeg bruker skal være knyttet opp til nettopp Facebook. Det blir for mye, fortsetter hun.

We even burned it in a fire and poked it with a stick to check if there was anything remaining.

For ordens skyld. Denne leseren ønsker ikke å ha navnet sitt kjent på nett. Så vi respekterte det.

For hva skjedde? Jo, etter en lengre dialog via mail, gikk Spotify til slutt med på at hun kunne beholde Spotify-kontoen sin. Uten å være tilknyttet Facebook.

Som en bekreftelse på at alt var i orden sendte Ed i customer support denne mailen:

... we successfully closed your Facebook created account. We even burned it in a fire and poked it with a stick to check if there was anything remaining. That's it: up and rocking!

HILSEN ED: Denne herlige mailen fikk vår leser tilsendt fra Spotify. SKJERMDUMP

- Til vanlig er de langt kjedeligere

Men hva i alle dager er det som har skjedd her, egentlig? Er det den nye kundebehandlings-policyen hos Spotify å være litt frisk i mailene, eller er bare Ed en ekstra artig fyr som jobber hos Spotify, og som hadde en litt lang dag på jobb?

Etter flere forsøk den siste tiden har ingen i Spotify svart på våre forespørsler.

LES OGSÅ:

LES MER:

**Poledancer Ellie: - Uansett hvordan kroppen din ser ut, gir det en utrolig selvtillitsboost**

LES MER:

**Den definitive utestedsguiden for Stavanger og Sandnes**

Så vi sjekket med reklame-og omdømmemann Andreas Melvær, i reklamebyrået Melvær & Lien i Stavanger i stedet.

\- Enhver bedrift har mange kontaktpunkter med kundene sine, og det er viktig å tenke nøye gjennom hvordan en framstår over hele linja, sier Melvær.

Han synes Ed fra Spotifys svar er morsomt.

- Hva tenker du om slik kundebehandling?

\- For noen vil merkevaren Spotify framstå humoristisk og ungdommelig, men de risikerer også at andre igjen får et mer useriøst bilde av avsender. Dette er morsomt, men det står ikke i stil med andre tekster selskapet kommuniserer med. Til vanlig er de langt kjedeligere, fortsetter Melvær og viser til

LES MER:

**Spotifys nettside**

.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Fadder er over: Her er våre 5 favorittøyeblikk

MORSOMT: - Er det ikke fint at noen tør å være annerledes, spør Andreas Melvær hos reklamebyrået Melvær & Lien. FOTO: Fredrik Refvem

Kan være ekstremt virkningsfullt

Melvær er blant annet en av kreftene bak

LES MER:

**ølfestivalen What's Brewing**

, som har hatt suksess med å bruke humor aktivt i markedsføringen av festivalen.

I tillegg gjorde de i sommer stor suksess med en film om båtvett. Også den av den morsomme typen.

- Hva oppnår en med humor i kommunikasjon med kunder?

\- På generell basis kan jeg si at humor kan være ekstremt virkningsfullt. Det er bevist at latter får oss til å slappe av, og gjør oss mer mottakelige for et budskap. Samtidig er humor utfordrende. Vi har alle forskjellig smak, og vi ler av forskjellige ting. Spørsmålet er alltid om mottaker faktisk oppfatter at det er humor.

- Og det er greit i dette tilfellet?

\- Jeg tror Spotify vet hvem de snakker til, og at de har tatt et bevisst valg. Man blir ikke synlig av å være helt lik konkurrentene. Jeg synes derfor dette er helt greit. Er det ikke fint at noen tør å være annerledes?

**LES OGSÅ:

LES MER:

En djevel på sablering av champagne

SJEFEN: Daniel Ek er Spotify-sjef, og arbeidsgiver for Ed. FOTO: NTB Scanpix

Publisert:
  1. Stavanger
  2. Musikk

Oups! Her bryter Gladmat loven!

Det er kanskje fort gjort å glemme seg ut, men reglene for alkoholreklame er klare.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    Suie fra Sandnes danset på scenen med Justin Bieber
    5 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    Hvem er #byasbeste instagrammer? Her er de nominerte!
    6 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Den definitive utestedsguiden for Stavanger og Sandnes
    6 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Byas ble med på rebusløp: - Super måte å bli kjent med folk på
    6 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    Fadderuke begynner å ta på for de aller fleste!
    6 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    Dragartisten Mio: - Jeg har alltid vært en rebell, og har aldri godtatt regler
    6 ÅR SIDEN