Miriam Mwanga var blank på teorien. Så begynte hun å synge.

I mai ga Miriam Mwanga ut debutlåta låta «Lay Red». Om ti år håper hun å kunne leve av musikken.

Miriam Mwanga. Foto: Reidar Kollstad.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

– Jeg kunne null teori, sier Miriam Mwanga. Og forteller:

– Etter videregående hadde jeg lyst til å lære mer om musikk, og derfor søkte jeg på Nordisk Institutt for Scene og Studio i Oslo. Vi hadde teoriprøve på audition – og alt jeg skrev var navnet mitt. Da fikk jeg litt panikk. Men det gikk bra da jeg begynte å synge.

Miriam blogget for KRSby i forkant av lanseringen av sin debutlåt. Klikk deg inn og les blogginnleggene fra New York!

Trygghet

Den unge artisten fra Kristiansand overbeviste lærerne om at hun hadde talent, på tross av manglende teorikunnskap, og begynte å studere populærmusikk i 2013.

– Det gikk bra, men det var veldig tungt siden jeg nesten var helt blank da jeg begynte. Men jeg lærte mye.

Det var veldig tungt siden jeg nesten var helt blank da jeg begynte. Men jeg lærte mye

– Som hva da?

– Spesielt om det å være trygg på å vise frem det man har laget selv. Og så lærte jeg en teknikk som jeg har brukt mye: Se for deg alt du skal gjøre i forkant. Dersom du skal på scenen, så se for deg hele dagen, hver eneste handling. Fra du spiser om morgenen, til lydsjekk, fremføring, applausen – alt. Når det skjer, skal det føles som om du har gjort det før. Det hjelper veldig på nerver. Og andre ting: Vær snill og ydmyk med alle, for du vet aldri hvem som er din neste sjef. Skap et miljø der det er lov å prøve og feile, og ikke ta deg selv så ekstremt høytidelig hele tida, forteller hun.

- LES OGSÅ: Denne uka spiser studenter for en hundrings

- LES OGSÅ: – Vi vil vise at det er greit å være seg selv

- LES OGSÅ: Brisne studenter om studiestartuka

Mwanga valgte å gi seg etter ett år på NISS, som siden er fusjonert til Westerdals Høyskole.

– Jeg brukte veldig mye tid, jeg kunne bruke seks timer på å pugge hver dag. Det ødela litt, for jeg synes egentlig det er fint å ikke kunne alt. Man kan bli litt låst. Hvis jeg trykker på et piano, for eksempel, så vil jeg ikke vite om det er «riktig», jeg er bare interessert i om det høres fint ut, sier hun.

Jeg brukte veldig mye tid, jeg kunne bruke seks timer på å pugge hver dag. Det ødela litt, for jeg synes egentlig det er fint å ikke kunne alt. Man kan bli litt låst

Artist Miriam Mwanga. Foto: Vegard Nekstad. Artist Miriam Mwanga. Foto: Vegard Nekstad.

Små skritt

I mai ga Mwanga ut singelen «Lay Red», som hun skrev sammen med The Lodge-produsent Morten Martens. I sommer ble elektronika-låten anbefalt av Urørt på NRK.

Hør låta her!

– Det er små skritt, men det er veldig gøy å få sånne små bekreftelser. Det er motiverende, sier sørlandsartisten, som for øyeblikket jobber med låter til en EP. Hun er sikker på at det er musikk hun ønsker å drive med fremover.

– Det har aldri vært et tøft valg. Det fins ikke noe annet alternativ for meg. Det er en vanskelig bransje, en av de aller tøffeste, men jeg er ung nå og må prøve. Jeg vil ikke angre på noe når jeg er 40.

– Kan du forklare hvorfor det gir deg så mye å drive med musikk?

– Jeg tror det er fordi det er det jeg føler at jeg mestrer. Jeg er trygg på det. Alle bør ha en ting de føler at de virkelig mestrer, sier hun.

- LES OGSÅ: Miriam Mwanga slipper singel

I april reiste Mwanga til New York for å få inspirasjon og ytterligere kunnskap om musikk. Hun reiste alene – og ble værende i en måned.

– Det fins gatesangere i New York som kunne vært superstjerner i Norge. Man blir veldig ydmyk av å være der. Og så er det så mange forskjellige typer mennesker i New York. Derfor er det naturlig å være seg selv – man trenger ikke bekymre seg for at noe er rart. Det er veldig befriende, sier 20-åringen, som fikk møte en rekke musikkaktører, samt besøke platestudioer i verdensmetropolen.

Miriam Mwanga. Foto: Reidar Kollstad. Miriam Mwanga. Foto: Reidar Kollstad.

Idol

Mwanga har også fått erfare konkurranseaspektet i musikkbransjen. I 2013 kom hun til semifinalen i Idol.

– Idol er et genialt konsept hvis du er trygg på hvordan du vil være som artist. Det var ikke jeg. Jeg hadde ikke peiling, jeg hørte bare på hva andre sa. Da kan man fort ende opp med å bli en kopi.

Kristiansanderen høstet mange tilbakemeldinger underveis i programserien – både gode og mindre gode. Den hun satt mest pris på kom fra dommer Gunnar Greve.

- BLOGG: The Bowery Ballroom NYC: Smallpools

- BLOGG: Miriam Mwanga-bloggen: Heading to NYC

- BLOGG: FKA twigs presents Congregata: The Brooklyn Hangar

- BLOGG: Brooklyn in my

– Han sa at han var imponert over hvordan jeg var på scenen. Det ble jeg veldig glad for, for jeg synes det er viktig hvordan man fremfører og formidler musikken sin, sier Mwanga,

Og etter å ha jobbet lenge med låtskriving og innspilling, savner hun scenen – hvor hun er aller mest komfortabel.

– På scenen er det mer følelser. Det er der jeg kan kommunisere best med mennesker og samfunnet. Jeg er litt sjenert, og sier kanskje ikke alltid det jeg mener. Men på scenen kan jeg gjøre det. Der kan jeg være meg selv.

Publisert: