Aktuelt

Netthandelen øker kraftig – mest brukes på reiser

I løpet av 2019 vil nordmenn ha handlet for 163 milliarder kroner på nett, ifølge rapporten Norsk E-handel. Over halvparten brukes på reiser.

Oppdatert:
  • NTB
Netthandelen har steget med 13 prosent på ett år, viser den siste rapporten til Norsk E-handel fra DIBS.

I løpet av det siste året har beløpet nordmenn bruker på reiser steget med 28 prosent. Av totalt 163 milliarder kroner, brukes over halvparten på flybilletter, togbilletter og hotell.

– Nordmenn har alltid vært reiseglade, men at vi velger å bruke så mye mer penger på reisene våre nå er interessant. Utfartstrangen er stor, og foreløpig ser vi ingen tegn til flyskam her til lands, sier e-handelsanalytiker Johanna Tell i DIBS.

  • Følg Byas.no på Facebook!

For trettende året på rad presenterer selskapet rapporten Norsk E-handel som viser at den totale netthandelen har økt med 13 prosent på ett år.

Samtidig viser den at det samlede forbruket på varekjøp har gått ned med 4,6 prosent. Det kan bety at nordmenn er blitt mer opptatt av å bruke penger på opplevelser istedenfor ting, tror e-handelsanalytikeren i DIBS.

LES OGSÅ:

Undersøkelsen viser også at nettomsetningen av både dagligvarehandel og tjenester som telefonabonnementer, parkering og forsikring, øker. De ivrigste netthandlerne er de mellom 25 og 44 år, men også stadig flere eldre handler nå på nett for å spare tid.

– De fleste av oss handler på nett av praktiske og tidsbesparende årsaker. Lavere pris og større utvalg spiller også en stor rolle. Litt overraskende oppgir den eldste gruppen forbrukere også at tidsbesparelse, og det at nettbutikkene alltid er døgnåpne, som en viktig årsak til at de handler på nett, sier Tell i DIBS.

Publisert:
Oppdatert:
  1. E-handel
  2. nett
  3. Nettbutikk

Nå rykker Carlings’ flaggskip inn i Stavanger sentrum

Kleskjeden åpner en 400 kvadratmeter butikk i Klubbgata, men hvorfor satse når «alle» handler på nett?

Oppdatert:

Relaterte artikler

  1. LIVSSTIL
    Flere unge dropper fyllefest i Syden: – Destinasjoner skal gjerne skille seg ut både på Instagram og opplevelsesmessig.
    2 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    Disse handler mest på Black Friday
    2 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Legger ned i Stavanger: «Etter bomringen ble innført ble det rett og slett for få kunder i sentrum for oss»
    2 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    «Først Platekompaniet, og nå 4Sound... Eh... Hallo?»
    2 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    Endringer i krisepakken til studentene: – Et steg i riktig retning, men fortsatt ikke godt nok
    2 ÅR SIDEN
  6. LIVSSTIL
    Ikke på 14 år har nordmenn spist så lite av dette
    1 ÅR SIDEN