Denne ungdomsskolen har fått sitt eget gamingrom

På Revheim ungdomsskole skal elevene blant annet lære om den franske revolusjonen og ulike styreformer gjennom dataspill.

Det nye gamingrommet på Revheim ungdomsskole består av 20 stasjonære PCer, inkludert gamingutstyr som stoler, mus og tastatur. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Si at du for eksempel har en mattetest i pluss og minus. Resultatet viser at du ikke kan pluss. Okei, da går vi videre til gangetabellen.

Det kan høres ut som spillpedagog John Arne Gaard Nilsen ved Revheim ungdomsskole setter det litt på spissen, men ofte er det slik elever i skolen sakte, men sikkert, faller fra.

De mestrer ikke oppgavene skikkelig, men læreplanen skal følges og undervisningen må gå videre.

– Men for å komme videre i et dataspill, så er du helt nødt til å lære hva du skal gjøre, sier Nilsen.

Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen har åtte timer med undervisning i uka. Ellers bruker han tiden på å lage undervisningsplaner sammen med andre lærere, som Gunn Kathrin Sjursæther, slik at dataspill kan brukes i undervisningen. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Spill som læring

Når du lærer om sykdommer, epidemier og pandemier, hvorfor ikke spille et spill hvor du enten skal forhindre eller spre en sykdom raskest mulig?

Dersom du skal lære om ulike sivilisasjoner, hvorfor ikke spille den sivilisasjonen du skal lære mer om?

– Du er jo både Gud og pedagog på en gang, sier lærer Gunn Kathrin Sjursæther til Nilsen og ler.

Hun har ansvaret for pensum, og sammen med Nilsens hjelp, finner de spill som kan samsvare med hva elevene skal gjennom etter læreplanen. Timene legges opp forskjellig, men et eksempel kan være å gå gjennom styreformen demokrati som en vanlig skoletime, og la elevene være diktatorer gjennom et spill etterpå.

Slik kan de ulike styreformene settes opp mot hverandre. I etterkant blir opplevelsene, forskjellene og hva elevene lærte diskutert i plenum. Timene evalueres i etterkant av faglærer og spillpedagog.

Lærer Cathrine Lanne er henrykt over de nye undervisningsmulighetene.

– Vi snakker mye om å jobbe på tvers i skolen, slik at vi kan lære av hverandre. Dette er en fantastisk måte å jobbe på. Samtidig tror jeg spillingen gjør faget og temaene vi snakker om i skolen både mer interessante og motiverende for elevene, sier hun.

Henrikke Johnsen (13) og Sander Stoltenberg (13) i 8a synes det er spennende å kunne inkludere dataspill som en del av undervisningen. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Interessant

Mandag er det offisiell åpning av gamingrommet ved ungdomsskolen, men siden elevene i 8a har temadag denne fredagen, har de fått en liten smak på hva som venter dem.

– Jeg synes dette er veldig interessant, sier Henrikke Johnsen (13).

– Ja, du får veldig god hjernetrim av dette, sier Sander Stoltenberg (13).

De spiller et spill som heter «Limbo», et tankespill hvor det handler om å komme seg gjennom ulike nivåer og overleve utfordringene underveis.

Alle har fått utdelt én lapp som de kan bruke dersom de trenger å spørre om hjelp. Ellers har elevene bare lov til å spørre andre medelever om hjelp. Det handler om samarbeid og lære av hverandre i en digital verden.

– Jeg spiller ikke til vanlig, men jeg tror det går an å lære mye av spill. Du må tenke mye, sier Johnsen.

E-sport

Gamingrommet fikk støtte gjennom Gjensidigestiftelsen og private aktører som Lenovo, Komplett og Atea. Totalt 20 stasjonære PCer, med spesifikasjoner som kunne gjort enhver hobby-gamer grønn av misunnelse.

Rektor Eirik Jåtten, som er stor fan av dataspill selv, er stolt.

– Spill har blitt problematisert over lang tid, men her finnes det mange nye muligheter til læring, forklarer han.

Rektor ved Revheim ungdomsskole, Eirik Jåtten. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Skolen har allerede tatt i bruk AR og VR. Gjerne apper og programvare som er designet til læring. Problemet er ofte at disse spillene kan være fryktelig kjedelige.

– Derfor ser på spill som ikke nødvendigvis er designet for bruk i skolen, men som er tro mot for eksempel en tidsepoke eller et tema. Dette er spill som kan brukes i både historie og samfunnsfag, sier Jåtten.

I tillegg har skolen fått et eget e-sportlag, som har tatt det norrøne navnet «Einherjar». Laget er organisert som hvilket som helst idrettslag og er et fritidstilbud til elever på ettermiddag- og kveldstid.

– Vi ønsker også å få til turneringer mellom klassene og skoleturneringer mellom andre skoler i distriktet, sier rektoren.

Publisert:

Oppdatert:

Tre år med fraværsgrensen i videregående - slik har det gått

Tre år etter innføringen av fraværsgrensen er dagsfraværet stabilt. – Fraværet er fortsatt mye lavere enn før fraværsgrensen kom, sier kunnskapsministeren.