«Sindige sørlendinger» på frokostbord landet rundt
Matvaregiganten Orkla synes sørlendinger er sindige. Resultatet blir synlig på frokostbord landet rundt.
Det er den tradisjonsrike makrell i tomat fra Stabburet som «spices» opp denne høsten. Ifølge Orkla spiser sørlendinger årlig over én million bokser av pålegget.
– Javel ja, så sørlendinger er sindige?
– Sørlendinger er jo kjent for å være sindige. Sørlendinger tar ikke munnen for full, tar det med ro, og har en avmålt holdning til alt mulig. Derfor synes vi sindige sørlendinger passer godt, forteller kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Orka Food Norge, til KRSby.
LES OGSÅ: Først ble bryllupet avlyst - nå dropper hun «Skal vi danse»
LES OGSÅ: Fem reisekontoer du bør følge på Instagram
LES OGSÅ: Dette bør du vite om Kristiansand som ny student
– Lugnere og blidere enn de aller fleste
I en pressemelding beskriver Orkla sørlandsboksen slik:
– At det er nettopp «Sindige sørlendinger» som pryder boksen viet til Sørlandet er selvsagt ikke tilfeldig. Sørlendinger virker å være både lugnere og blidere enn de aller fleste. Vi i Stabburet tror det henger sammen med at de har bosatt seg nært havet, og derfor er mer i kontakt med makrell enn resten av landet.
– Blir spesialmakrellen bare tilgjengelig i sør?
– I pappeskene i butikkene finner man flere varianter fra hvert distrikt, så boksene distribueres til hele landet. Og det finnes jo sørlendinger over hele landet, så det passer godt, sier Brennskag.
Bråkete bergensere og superoptimistiske særpinger
Totalt lages det 60 ulike varianter av makrellboksene, som blir tilgjengelig i en begrenset periode, fra slutten av august. Cirka 135.000 bokser med sørlandsmotiv blir produsert.
– Og hvis sørlendinger er så sindige, hva er da folk i andre deler av landet?
– Vi har driftige drammensere, vågale vossinger og bråkete bergensere. Og superoptimistiske særpinger, for det går jo godt med «Sarpsborg 08» for tiden, humrer Orkla-sjefen.
Det er selvsagt ikke første gang verdens vakreste norske landsdel er blitt «motiv» på fronten av produkter i dagligvarehandelen.
Sørlandsis fra Hennig-Olsen, hvor flotte sørlandsmotiv pryder isboksen, er blant eksemplene.
Sørlandschips er et annet eksempel. Og hvem husker vel ikke Juliusbrusen?
Populært øl forsvinner fra butikkhyllene
Dagligvarekjedene har satt en stopper for den populære Ringnes-øltypen Kronenbourg 1664 Blanc.
Relaterte artikler
- AKTUELTFor tiende året på rad blir det gratis musikkfest i Stavanger4 ÅR SIDEN
- AKTUELTNå finner du kunstverkene til Hilde i kjøttdisken5 ÅR SIDEN
- AKTUELTONS med nytt konsept neste år: – Drømmen er å bruke hele sentrum3 ÅR SIDEN
- AKTUELTO’Learys vil etablere seg i Stavanger og Sandnes3 ÅR SIDEN
- KULTURTi ting som er kulere nå enn før2 ÅR SIDEN
- AKTUELTBudskapet er tydelig: Drikk nok vann4 ÅR SIDEN