Victoria (21) fra Sandnes har over 20.000 fans og blir gjenkjent på gata

Droppet ut av videregående, men gjorde karriere på Youtube. Nå skal hun fortelle foreldre hva hun egentlig driver med.

I løpet av den snaue timen Byas var innom hos Victoria Trengereid Olsen i Sandnes, fikk hun fem nye abonnenter. I løpet av det siste året har hun fått i overkant av 22.000 abonnenter på Youtube og tjener penger på videoene sine.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

For mange er YouTube en plass du kan drømme deg bort, forsvinne i morsomme kattevideoer og få en god latter.

Men det er også en stor samlingsplass for folk som er interessert i dataspill, språk, musikk, hage, bil, hus, hjem, sport - ja, lista er ekstremt lang. Det finnes en kanal for det meste.

Her er det mulig å gjøre en karriere, det er nettopp det 21-åringen fra Sandnes har gjort.

– Det har gått ganske fort, jeg har til og med hatt noen pauser underveis, forteller Victoria Trengereid Olsen, bedre kjent under navnet «Victoto» på Youtube.

Følg Byas.no på Facebook!

Enorm vekst

Hun tar opp mobilen og sjekker hvor mange abonnenter Youtube-kanalen hennes har.

Tallet 22.500 lyser mot henne på den røde bakgrunnen

– Wow, jeg er jo snart på 23.000, sier hun med et stort glis.

Det hele begynte for rundt halvannet år siden. Noen venner syntes at Sandnes-jenta var ganske morsom når hun ble sur.

Derfor begynte hun å streame at hun spilte dataspill. Etter et besøk på The Gathering i fjor, møtte hun flere andre youtubere. Det var da hun virkelig fikk lyst til å satse på en egen kanal. 21-åringen har alltid vært interessert i foto og video.

– Først begynte jeg på helse- og sosialfag, men det var ikke noe for meg. Etter dette begynte jeg på medielinja, men droppet ut etter andre året, og kjøpte meg PC i stedet for, sier hun.

Hunden Fenris er ofte med i videoene som «Victoto» lager hjemme i stua på Austrått.

Tjener penger

På kanalen publiserer hun én til tre videoer i uka. Hun beskriver selv det hun lager som barnevennlig stoff.

Det kan være videoer av at hun lager slim, farger håret på vennene sine eller lager spiselige fidget spinners.

De fleste som ser på videoene hennes er mellom åtte og 14 år.

– Men jeg har også seere som er på min egen alder. Det hender jeg blir gjenkjent på gata eller på byen, sier hun og ler.

LES OGSÅ:

Youtube har blitt en jobb, med jobb kommer også inntekt. Hun forteller at hun har signert en sponsorpakke på 20.000 kroner. En video kan fort dra inn noen tusenlapper, avhengig av hvor populær den er.

Til sammen har videoene hennes over 2,5 millioner visninger.

– Du når ut til svært unge folk som kan være lette å påvirke. Tenker du mye over hva du publiserer?

– Ja, jeg vet at jeg har et veldig ungt publikum. Jeg for eksempel aldri fram alkohol, og er det sponsa innlegg, skal det alltid markeres med reklame, forklarer hun.

«Foreldremøte»

På søndag tropper 21-åringen opp på Spor 5 i Stavanger.

Sammen med youtuber Mathias fra Bryne og snapchatter Petti fra Stavanger, skal hun fortelle foreldregenerasjonen om hva hun egentlig holder på med og hva hun deler med seerne sine.

– Det er nok flere der ute som tenker at internett er farlig, men Youtube var veldig bra for meg. Den sosiale angsten slapp taket, sier hun.

– Hvor langt vil du med kanalen din?

– Jeg har ikke tenkt til å gi meg ennå, i alle fall. Jeg har noen nye prosjekter på gang, og forhåpentligvis kan kanalen vokse enda mer, sier hun.

Publisert: