Sur & Bitter har vokst: – Nå har vi nådd den størrelsen vi ønsker å være

Festivalsjefen er godt fornøyd. Men dette ønsker han å endre på til neste festival.

SUKSESS: Det er gode sjanser for at det blir en ny Sur & Bitter-festival neste år!
Publisert: Publisert:
Les også

I helga ble for andre året på rad ølfestival i KinoKino-lokalene da Sur & Bitter gikk av stabelen i Sandnes.

iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Og det gikk bra. Veldig bra, synes arrangøren. Blant annet ble det satt ny publikumsrekord! Fra 860 i fjor til 1072 besøkende i helga.

Det skal kanskje ikke så mye til, siden ølfestivalen i Sandnes bare er toåringen, men festivalsjef Stian Bru er meget glad i dag.

– Ja, vi er superfornøyde! Vi var fornøyde i fjor også, men da var vi mest glad over at det gikk så bra. Men i år ser det ut til at faktisk har klart å få til en festival som klarer å gå rundt.

Følg Byas.no på Facebook!

- Få tilgang til gode rabatter og fordeler i Stavanger og Sandnes - helt gratis. Bli med i Byas Kompis!

– Dere går i null, altså?

– Sånn cirka, etter det jeg har klart å gjøre med enkel hoderegning.

– Betyr det at det blir ølfestival neste år også?

– Det vet jeg ikke helt ennå. Vi tar år for år, men jeg har veldig lyst selv! Ting må dobbeltsjekkes, men jeg kan vel si at sjansene er gode!

Les også

- Nå er denne utelivs-trenden kommet til Stavanger

God tilbakemeldinger

Spesielt fornøyde har publikum vært med maten på festivalen. I år var det På Siå og Charles og De som sto for fôring av ølhundene.

– Det var kjekt å høre, for det er noe som vi satte fokus på i år, sier Bru.

– I tillegg hadde vi mange veldig bra bryggerier inne, som hadde med seg mye spennende nyheter, og til og med egne lanseringer på festivalen. Sånt trekker jo folk!

STINN BRAKKE: Det var tett med folk i KinoKino-lokalene i Sandnes i helga.

Har funnet størrelsen sin

– Noe dere vil endre på, til en eventuell neste festival?

– Vi gikk kanskje litt hardt ut da vi doblet antall bryggerier (i år var det 26, journ.anm). Det gjelder å finne en fin balanse mellom antall bryggerier og publikum. Nå var vi på maksgrensa av det vi kan ha av bryggerier.

Så antall bryggerier kommer kanskje til å justeres neste år, altså. Men publikumsantallet mener Bru er helt perfekt!

– Nå har vi nådd den størrelsen vi ønsker å være. Første året var vi litt forsiktige med antall billetter, men i år fant vi det perfekte tallet. Vi ommer ikke til å øke antall billetter.

Totalt var det i år 1072 besøkende. Helge- og lørdagspass ble fort utsolgt, mens det var noen få billetter igjen på fredagen.

– Har dere muligheter for å øke, da?

– Ja, det finnes muligheter, men da blir festivalen dyrere å arrangere - og det spørs om det er et poeng i det. Det er gøy at det er en mindre festival. Alt trenger ikke være så stort! Jeg synes vi har en kjekk festival nå, i et veldig kjekt bygg, så jeg tror ikke vi kommer til å øke med det første. Det får bli på et 10-årsjubileum, humrer han.

Les også

- – Vi kan slå fast allerede nå at det blir ny sjømatfestival neste år

MEST POP: Sur og bitter øl er fortsatt mest pop.

Sur & bitter for alltid!

Ifølge festivalsjefen er det fortsatt sur og bitter(!) øl som er det mest populære.

– Hva om dette endrer seg? Kommer dere til å bytte navn, da?

– He, he! Vi må jo nesten det, da!

– Men jeg tror vi kan holde på Sur & Bitter som festivalnavn i overskuelig framtid i alle fall. Det skjer så mye i de to kategoriene hele veien at det skal nok gå fint! Men vi er selvfølgelig ikke helt låste på at det kun skal være sur og bitter øl på festivalen. Bryggeriene har lov å ta med seg andre godsaker også, understreker han.

Publisert: