Stjernestatus har sørget for fulle bord flere måneder fram i tid

Siden tirsdag forrige uke har Sabi Omakase fått over 600 reservasjoner(!).

Har du lyst til å spise Michelin-sushi i Pedersgata, må du vente helt til 27. juli. Ønsker du bord tidligere må du sette deg opp på venteliste og krysse fingrene for at restauranten får inn en avbestilling, forteller Sabi-eier Njål Gaute Solland.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

– Det har vært helt, helt...kaos! sier Sabi-eier og gründer Njål Gaute Solland til Byas.

Bookingsystemet, telefoner og innbokser har gått varmt hos Sabi Omakase.

Restauranten, som fikk en Michelin-stjerne onsdag forrige uke, har (i skrivende stund) ikke et ledig bord før 27. juli.

Ellers er hele sommermåneden fullbooket!

– Det er kjempekjekt for oss som restauratør at vi har noe som folk har lyst på. Nå er det ikke bare spesielt interesserte som har fått øynene opp for oss, sier Solland.

Følg Byas.no på Facebook!

Flere hundre reservasjoner

Bare tirsdag forrige uke, da det ble kjent at Sabi Omakase kunne få en stjerne, begynte pågangen.

Fra tirsdag til onsdag ble det gjort 117 reservasjoner.

– Hvor mange reservasjoner er vanlig på en dag?

– Rundt ti er vanlig, sier Solland.

Les også

* Nå skal Sabi Sushi åpne omakase-restaurant i Oslo

Omakase er japansk og betyr «jeg stoler på deg». Her fra restauranten i Pedersgata.

Etter at stjerna var et faktum, har pågangen bare fortsatt.

Solland sitter ikke på nøyaktige tall, men sier at det er snakk om over 500 reservasjoner i løpet av den siste uka.

Stjernestatusen har også ført til at restauranten har sett seg nødt til å utvide bookingsystemet.

Før var det bare mulig å booke tre måneder fram i tid. Nå er grensa satt til et halvt år.

Kjøkkensjef ved Re-Naa, Sven Erik Renaa, sier at Michelin-statusen førte til en dobling i antall gjester.

Dobling hos Re-Naa

Gourmetrestauranten Re-Naa var i fjor den første restauranten i landet utenfor Oslo som fikk en stjerne i den gjeve guiden.

I år forsvarte restauranten utmerkelsen, og har nå hatt en Michelin-stjerne i over ett år.

Det har betydd flere sultne og nysgjerrige gjester, forteller kjøkkensjef Sven Erik Renaa til Aftenbladet.

Gjestene er folk som er glade i god mat og gode opplevelser, og de som kommer er alt fra 18–19 åringer til pensjonister.

– Vi har det siste året hatt dobbelt så mange gjester som året før, og har økt fra 2000 til 4000 gjester, sier han og forteller at restauranten har plass til 20 gjester om gangen.

Han sier at det er flere utenlandske gjester enn tidligere. I tillegg er det stor aldersforskjell på de som reserverer bord.

– Gjestene er folk som er glade i god mat og gode opplevelser, og de som kommer er alt fra 18–19 åringer til pensjonister, sier Renaa.

Til tross for at det er over ett år siden Re-Naa fikk sin stjerne, er det fortsatt press på reservasjonene.

– Er det fullbooket i lang tid fremover i restauranten?

– Det er stor etterspørsel, men det er alltid lov å prøve, sier Renaa.

Kjøkkensjef hos Sabi Omakase, Roger Joya, tok imot prisen under Michelin-utelingen i Stockholm onsdag forrige uke

Mål?

Det er også rådet fra restauranten i Pedersgata.

– Det går an å sette seg opp på venteliste, så tar vi kontakt dersom det blir ledig, sier Solland.

Han forteller at sushi-restauranten ikke har et mål om et visst antall gjester i løpet av året.

Nå skal Sabi Omakase bare gjøre det de kan for å holde den store pågangen oppe.

– Målet vårt er å ha en full restaurant med fornøyde gjester. Så lenge vi har det, er vi glade og fornøyde, sier han.

Mer fra Byas:

Publisert: