Aktuelt

Nå starter matvarekrigen på nett

Meny skal begynne å levere dagligvarer på døra i Kristiansand. Kolonial.no vil også etablere seg på Sørlandet.

Oppdatert:
  • Magnus Nødland Skogedal

Bilene fra Kolonial.no og andre nettmatbutikker kan snart bli å se på sørlandske veier. FOTO: Åsmund Holien Mo

– Nettet er framtida, og vi vil ta vår del av kaka, sier Lars Dahlen ved Meny Rona.

Før sommeren skal de kunne tilby både hjemkjøring av varer og henting av ferdig pakkede handleposer i butikk. Også Meny-butikken som skal åpne på Torvet vil ha et slikt tilbud.

– Vi lar kundene velge fra hele utvalget vårt, og Meny-kjeden ønsker å være landsdekkende med dette tilbudet før sommeren. Vi skal starte med dette 29. mai, sier Lars.

LES MER:

Sa opp jobben og solgte alt for å seile jorda rundt: – Det er en livsstil, ikke en ferietur

Kolonial vil sørover

På Østlandet har Kolonial.no slått seg opp som den største leverandøren av dagligvarer på døra. I tillegg har de 48 steder hvor kunder kan hente varene sine. De har ingen fysisk butikk, men operer ut fra et sentrallager, og nå ser de mot sør.

Meny på Rona starter med hjemmelevering denne måneden. FOTO: Reidar Kollstad

– Vi ønsker å utvide, og Sørlandet og Sørvestlandet er de første vi ønsker å utvide til. Foreløpig har vi ikke et konkret tidspunkt for når vi skal utvide, men vi ønsker fortsatt å være størst på daglighandel på nett i Norge, sier administrerende direktør Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no

LES OGSÅ:

LES MER:

Dansk butikkjede satser i Kristiansand

Han startet opp netthandelen i 2013, og vant i 2015 pris for «Årets Innovatør».

– Det er ingen tvil om at dagligvarehandel på nett kommer til å bli stort i Norge. En ukes handel kan gjøres på fem minutter fra sofaen en søndagskveld, levert hjem dagen etter uten påslag. Utkjøring fra butikk har eksistert lenge, men det pleide å være dobbelt så dyrt som i butikk, og det var ikke brukervennlig. Skal en handle 40–50 varer så må det være en god løsning på siden, i tillegg til et godt prisnivå, sier han.

Kolonial.no vil starte opp på Sørlandet. FOTO: Skjermdump

– Ingen er sikre

Fra før av leverer matkasse-selskapene Adams Matkasse og Godt Levert i Kristiansand. De ulike konseptene viser at bransjen prøver ting ut, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting.

– Kolonial har ingen fysisk butikk, men tilbyr et stort sortiment. Andre, som Godt Levert, leverer kun middag. Brødboksen.no har fokusert på frokost. Mange av disse har forskjellige forretningsmodeller og praksis, så det viser at ingen er sikre på hva som fungerer enda. Men nordmenn er veldig mye på nett, og mange liker å prøve nye ting kun fordi det er nytt, sier han.

Tidsklemma mange opplever kan være en årsak til å heller ta handleturen på nettet. FOTO: Tom Arild Støle

En stor forskjell på netthandel av dagligvarer og kjøp i butikk er mulighetene for mersalg. I en vanlig butikk er hylleplassene i øyehøyde ofte betalte plasseringer, nettopp for at du skal kunne se produktet bedre. På nett er det andre ting som gjelder.

– Nordmenn er verdensmestre i impulskjøp, og går gjerne flere ganger i uka på butikken uten handleliste, fordi vi ikke vet hva vi vil ha. Folk søker inspirasjon, og det kan fort være enklere å bli inspirert på en nettside i forhold til i en butikk, sier Fagerlid.

LES MER:

Reisesyk? Disse byene kan du fly direkte til fra Kjevik

Handler mer, og sunnere

Karl Munthe-Kaas sier at deres kunder både handler mer, og sunnere.

– Totalt sett handler nettkunder flere varer, og også sunnere. I tradisjonelle butikker plasseres varer som sjokolade og tyggegummi nær kassen for å øke salget, men på nett ser vi et annet kjøpemønster, sier han.

Meny nasjonalt har også et samarbeid med Deli de Luca og Esso, og kan tilby henting av varer. Nettopp det å være tilgjengelig på vei til og fra jobb og hjem er viktig for nordmenn, sier Fagerlid.

– Butikkene prøver nå å endre forbrukeratferd, noe som kan være vanskelig. I Norge er vi godt vant med mange butikker i større byer, og en finner stort sett det samme til lignende priser overalt, og man handler der man skal forbi uansett. For noen vil det være enklere å bestille på nett, men for andre som har en butikk rett i nærheten vil det være unødvendig, sier han.

Publisert:
Oppdatert:
  1. Meny
  2. Netthandel
  3. Dagligvarehandel
  4. Deli de Luca
  5. Handel

Nå rykker Carlings’ flaggskip inn i Stavanger sentrum

Kleskjeden åpner en 400 kvadratmeter butikk i Klubbgata, men hvorfor satse når «alle» handler på nett?

Oppdatert:

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    I år dropper butikkene priskrigen på smågodt
    3 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    H&M slutter med «plus size»: Det fikk Hanne (27) fra Stavanger til å reagere
    7 MÅNEDER SIDEN
  3. AKTUELT
    Vlada (30) og Momir (25) starter tjenesten «Løperen» i Stavanger
    3 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Retro flytter ut - Blivakker flytter inn
    3 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    Snart åpner nettbutikken i Markens
    3 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    Legger ned i Stavanger: «Etter bomringen ble innført ble det rett og slett for få kunder i sentrum for oss»
    1 ÅR SIDEN