Skrelte 1600 frukt for hånd til øl-festival
Rygr Brygghus skal levere festival-øl til Sur & Bitter. De fire ansatte har lagt ned mye arbeid for å kunne servere en spesiell øl.
– Neste gang tror jeg vi leier inn et idrettslag for å skrelle, sier salgssjef i Rygr, Atle Abel Salvesen og ler.
Sammen har de fire ansatte ved Rygr Bygghus skrelt 600 mangoer og 1000 ferskener. Det tok flere dager med skrelling for å nok til å lage øl til årets Sur&Bitter som er 5.- 6. april.
– Det tok en del krefter, timer og vannblemmer, sier daglig leder Sune Aabø Parker.
– Og skuldre, legger Salvesen til.
Oppkalt etter festivalsjefen
Øl laget av frukt er ikke noe nytt, men at Rygr gjør alt arbeidet selv er det som gjør det spesielt. De tenkte at når de var et av brygghusene som fikk lage festival-øl, måtte de gjøre det skikkelig, ikke bare halvveis.
Resultatet ble to forskjellige øl, laget av frukt skrellet for hånd. Sure-Mari, oppkalt etter Sur & Bitters festivalsjef, Mari Aartun, består av pasjonsfrukt og mango.
Den andre har fått navn Sure-Abel, oppkalt etter salgssjefen i Rygr. Sure-Abel består av fersken og bourbon-vanilje fra Madagaskar.
– Det er sur øl og Sur & Bitter-festival, så vi mener navnet passer veldig godt, forteller Aabø Parker og Salvesen.
Ølentusiaster på heltid
– Til sammen har vi vel over 40 år i ølbransjen, forteller Sune Aabø Parker.
Han har selv jobbet i Lervig, Hansa Borg og Ringnes. Mens bryggerimester Øyvind Tveit bare var 14 år da han fikk deltidsjobb på lageret til ølspesialisten Vaaland på Bryne.
Men ølentusiastene er klare på at Sur & Bitter-festivalen ikke bare handler om deres øl.
– Det handler om mangfold. Det å smake på det forskjellige ølet fra lokale bryggeri og gi tilbakemeldinger. Vi er veldig glad i å prøve nye ting og lære av hverandre, sier Atle Abel Salvesen.
Eid av Rema
Med sine tusen kvadrat og produksjonskapasitet på to millioner flasker i året, er Rygr Rogalands tredje største bryggeri. Bare Lervig i Stavanger og Berentsen i Egersund har større kapasitet.
Brygghuset er eid av Rema, men får selv velge hvilke restauranter og barer de vil levere ølet sitt til. Rema måtte tåle mye kritikk da de kastet ut Hansa Borg og Mack ut av butikkene til fordel for Ringnes, samtidig varslet dagligvarekjeden en egen satsing på lokale bryggerier.
Det ett år gamle bryggeriet på Øksnevad har vikingtiden som tema i sitt øl. Logoene er inspirert av vikingskjold og navnet «Rygr» er inspirert av rygerne, som var folkeslaget i dagens Rogaland under vikingtiden.
Det første året med produksjon har bryggeriet solgt 300.000 enheter i Rogaland.
– Vi er veldig fornøyd med den starten vi har hatt, forteller Sune Aabø Parker.
MER FRA BYAS:
Kontroversielle Silvana Imam har blitt et ikon i hjemlandet - i helgen opptrer hun i Stavanger
Thea (21) hater å lyve, men på Paradise Hotel er hun kynisk og spiller blodseriøst
Har du en lillesøster? Da kjenner du deg nok igjen i disse punktene
Bryggerne i byen
De har satset nærmest all fritid og millioner av kroner på et øleventyr. For noen har det gitt resultater, for andre er det i år det gjelder.
Relaterte artikler
- AKTUELTNå har Old Irish Pub spikret åpningsdatoen: – Det blir full fest og dansing på bordene5 ÅR SIDEN
- AKTUELTBlir sett på som et musikkgeni. Nå gjester han Stavanger5 ÅR SIDEN
- AKTUELTFeirer 30-årsjubileum: Dette har UGÅ 2019 å by på i år5 ÅR SIDEN
- AKTUELTSvensk superstjerne til Utopia-festivalen5 ÅR SIDEN
- AKTUELTSommer- og god stemning-generalene kommer til Utopia5 ÅR SIDEN
- AKTUELTHvor ble halvliteren av, egentlig?5 ÅR SIDEN