I mars kommer el-sparkesyklene tilbake til byen
I løpet av neste måned setter to selskaper ut 100 sparkesykler hver i Stavanger. Denne gangen på kommunens premisser.
– Vi ønsker å unngå forsøpling, henslengte sykler og skrekkhistoriene vi har hørt fra andre byer. Derfor er vi nødt til å ha en hånd på rattet, sier seksjonssjef for vei og trafikk i Stavanger kommune, Trygve Petter Nilsen.
De siste månedene har han vært i dialog med flere sparkesykkel-selskaper som ønsker å tilby utleie i byen.
Fire kandidater er redusert til to. Etter planen skal selskapene Ryde og Zvipp sette ut 100 sykler hver i bykjernen i løpet av mars.
– God tone
Sparkesykkel-debatten rullet gjennom flere byer i fjor. I Stavanger var diskusjonen på sitt heteste i august, da Ryde over natta satte ut flere sparkesykler uten kommunens tillatelse.
Dette fikk flere til å reagere, og måneden etter vedtok politikerne retningslinjer som sparkesykkel-selskapene nå plikter å følge (se faktaboks).
– Diskusjonen med Ryde gikk raskt over i en god tone. Vi har hatt en bra dialog med alle selskapene, og de to som nå har valgt å etablere seg i byen har forstått kommunens budskap og ønsker å følge retningslinjene, forteller Nilsen.
Voi og Lime var de to andre selskapene som viste interesse for å etablere seg i byen, men som til slutt valgte å trekke seg ut på grunn av kravene til kommunen.
Selskapet forstår kommunen
Ryde-gründer Espen Rønneberg forteller at selskapet har hatt en god dialog med kommunen og gleder seg til å komme tilbake til Stavanger - og denne gang med tillatelse.
– Vi har full forståelse for at kommunen ønsker å ta hensyn til innbyggere og bymiljø, og derfor velger å regulere tilbudet, sier han.
– Hvorfor har dere vært positive til å etablere dere i Stavanger når andre selskaper har snudd?
– De internasjonale selskapene er til stor del eid av eksterne investorer med høye krav til inntjening. Derfor er de kanskje avhengige av å sette ut betydelig flere el-sparkesykler, sier Rønneberg.
Ryde tjuvstartet også med utleie i Trondheim i fjor sommer. Her har selskapet også vært i dialog med kommunen og venter en avklaring før sparkesykkel-sesongen setter i gang for fullt til våren, ellers tilbyr selskapet utleie i Kristiansand.
Vil prege byen
Etter vedtaket til politikerne i fjor høst, gikk Norden-sjef for Circ, Emil Åkesson, ut i Aftenbladet og sa at: «Ved å sette et tak på 1000 el-sparkesykler i en by med mer enn 100.000 innbyggere vil el-sparkesykkelen aldri bli et logisk alternativ».
Med kun to aktører i byen, blir nå «bare» 200 el-sparkesykler tilgjengelige for leie. Nilsen i Stavanger kommune tror likevel at dette vil prege bybildet kraftig.
– 200 sykler er fortsatt mange, så vil evalueringen vise om vi har tenkt feil. Det får vi ta når den tid kommer. Nå skal vi først brette opp ermene, ønske tilbudet velkommen og prøve dette, sier Nilsen.
El-sparkesykler rulles ut i Stavanger på fredag
I morgen setter selskapet Ryde ut 100 el-sparkesykler. Konkurrenten Zvipp må utsette lanseringen på grunn av koronaviruset.
Relaterte artikler
- AKTUELT– Jeg føler helt klart et ansvar for vedtaket som ble gjort, det var jo jeg som la det fram3 ÅR SIDEN
- AKTUELTVoi snur - kommer til Stavanger likevel3 ÅR SIDEN
- AKTUELTKolumbus viser nå elsparkesykler fra andre selskap i egen app1 ÅR SIDEN
- AKTUELTSommerflørten i fjor gikk skeis: Derfor er sparkesyklene både elsket og hatet4 ÅR SIDEN
- AKTUELTFår ikke lov til å arrangere drive-in-treff eller russetog på 17. mai3 ÅR SIDEN
- MENINGER«Vi trenger at stat kjenner på ansvaret også for vår del av næringslivet»3 ÅR SIDEN