I Stavanger finner du nå Norges eneste virtuelle prøverom
Nå kan du prøve klær uten å måtte kle av deg.
Vi har alle vært der: Du trenger en ny bukse, men et trangt prøverom fullt av speil er ikke det som frister mest.
Et virtuelt prøverom gjør det mulig å teste plaggene kun med en liten håndbevegelse.
Men kan det erstatte opplevelsen av å prøve klærne fysisk på kroppen?
I klesbutikken Simply Fashion på Tasta Senter finner du nå det eneste virtuelle prøverommet ikke bare i landet, men i Nord-Europa, ifølge daglig leder.
Ville skille seg ut
Med stor konkurranse fra både netthandel og flere andre klesbutikker på senteret, lette daglig leder Grethe Sidorek etter noe som fikk dem til å skille seg ut og trekke kundene til nettopp hennes butikk.
– Jeg startet for et år siden å kikke etter hva som var den nyeste teknologien innen kleshandel, og fant ut at dette var noe som var interessant å prøve, sier hun.
LES OGSÅ:
Virtual reality-senteret Viking House har åpnet dørene
«Prøverommet» har tidligere stått i butikken Dressingroom i Sandefjord, men da den skulle legge ned, fikk Sidorek tilbud om å overta det avanserte speilet.
– Jeg synes det er kjekt at vi har fått dette her i Stavanger, og håper kundene også synes det. Vi har jo treningssenter her, og da er det mange som kommer innom svette og ikke har lyst til å prøve klær, sier hun.
Stamkunde Eidis Fagerlid er fornøyd med den nye innretningen.
– Jeg synes det er kjempetøft. Du ser hva som passer sammen, så kan du prøve klærne etterpå, sier hun.
Slik virker det:
Miks av fysisk butikk og netthandel
Ved å velge ulike plagg fra sortimentet, kan man se hva man liker, hvordan man kler fargen og hva som passer sammen. Men størrelser har ikke speilet helt funnet ut av ennå, så det kan nok være lurt å prøve hvordan plaggene sitter på nettopp din kropp.
Denne blandingen av fysisk butikk og netthandel kan være fremtidens motehandel, skal man tro en rapport gjort av betalingsleverandøren Klarna.
Ifølge rapporten er omsetningen på netthandel doblet bare de to siste årene, men samtidig oppgir ni av ti at de verdsetter de fysiske butikkene. Personlig service og det å føle klærne på kroppen er faktorer som fremheves.
Rapporten legger også fram andre teknologiske utviklinger motebransjen bør se nærmere på: Smarte speil som gir deg anbefalinger basert på hva du har kjøpt tidligere, og virtuelle butikker som du kan gå rundt og kikke i, akkurat som en fysisk butikk. Litt som i denne videoen:
Selv om slike supplement til shoppingturen kan være både gøy og nyttig, vil det sannsynligvis ikke erstatte de fysiske prøverommene. I hvert fall ikke før teknologien har tatt enda noen steg fremover.
– Passform er viktig og ikke så lett å få til digitalt, og det er ikke så enkelt å stole på at du får den samme varen fysisk, sa markedsrådgiver Christian Fure i iProspect i denne NRK-artikkel om virtuelt prøverom.
H&M slutter med «plus size» i fysiske butikker
Klesgiganten Hennes & Mauritz informerer om at de skal fjerne tilbudet om H&M+ fra fysiske butikker. Det fikk Hanne (27) fra Stavanger til å reagere.
Relaterte artikler
- AKTUELTBli med inn i Carlings’ nye flaggskip i Klubbgata4 ÅR SIDEN
- AKTUELT– Ikke kapasitet til å håndtere alle varene som kommer inn3 ÅR SIDEN
- AKTUELTVilde (23) har laget sin egen klesbutikk på loftet2 ÅR SIDEN
- AKTUELTKlesgigant kutter store størrelser: – Det ødelegger selvbildet til folk3 ÅR SIDEN
- AKTUELTDisse er nominert til #byasbeste sentrumsbutikk3 ÅR SIDEN
- AKTUELTDette vil publikum se på Mablis til neste år4 ÅR SIDEN