Tidligere Hall Toll-ansatte: – Vi er forberedt på å gå rettens vei om vi må

23 tidligere ansatte ved Hall Toll er fortsatt permittert. De går knallhardt ut mot sin nye arbeidsgiver og føler seg dårlig behandlet. Nå loves det en avklaring etter påske.

Alton Scott, Alexandros Liakos, Eirikur Sigurdsson og Bernt Petter Olsen er alle permittert etter at Hall Toll fikk ny eier. De er svært usikre på hva framtiden vil bringe.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi sitter på mange spørsmål som vi ikke får svar på. Ingen forteller oss noe som helst, sier Eirikur Sigurdsson (30).

Fram til 2. februar var han kjøkkensjef på restauranten til Hall Toll. I over to måneder har han og over 20 andre ansatte følt på mye usikkerhet og frustrasjon.

Det har gått så langt at de nå går til sak mot sin nye arbeidsgiver.

– Når vi spør om hva som er planen videre, får vi ikke svar. Det er ingen av oss som vet hva som skjer, sier 30-åringen.

Usikker jobbframtid

Like over nyttår ble det kjent at det danske utelivskonsernet Rekom hadde kjøpt opp Pakkhuset på Holmen AS, selskapet bak Hall Toll.

Siste åpningsdag var 2. februar. Restauranten og nattklubben stengte, før sistnevnte åpnet opp igjen som Heidi’s Bier Bar 22. mars.

Men restauranten i første etasje er fortsatt stengt, her er også 23 ansatte fortsatt permittert. De ansatte sier selv at de ikke vet om de har en jobb å gå tilbake til.

– Vi mener at eierne har gått inn med en plan som er halvveis. De visste at de skulle åpne Heidi’s Bier Bar, men hadde ingen planer for en eventuell restaurant i første etasje. Dette går nå utover oss, sier tidligere sommelier Alton Scott (46).

– Jeg vet ikke hva som skjer i slutten av neste måned. Er jeg fortsatt permittert? Er jeg tilbake i jobb? Leter jeg etter en ny jobb? spør tidligere assisterende daglig leder, Alexandros Liakos (28).

– Behandlingen vi har fått har vært elendig. Det er som om arbeidsgiver bare vil at vi skal gi opp og slutte. Permitteringen har bare vært et skalkeskjul for å bli kvitt oss, sier Sigurdsson.

Ikke enige

Kun Sigurdsson er medlem av en fagforening. Dermed får han hjelp til å dekke advokatutgifter. De 22 andre ansatte har opprettet et spleiselag for å gå til sak mot sin nye arbeidsgiver.

Advokat Niels-Christian Schelver Petersen tror det er mulig å få saken opp for retten allerede før sommeren. Han sier at partene står langt fra hverandre.

– Vi mener at vilkårene for permittering i dette tilfellet ikke er oppfylt. Vi mener stengingen har vært en planlagt handling fra arbeidsgivers side, sier Petersen.

Kravet fra de ansatte er å få lønn i oppsigelsestiden og økonomisk kompensasjon for permitteringen.

– Motparten har ikke kommet oss i møte på noen som helst måte, sier advokaten.

Hall Toll ble solgt til et dansk utelivskonsern. I overtakelsen mener flere ansatte at de har blitt dårlig behandlet.

Vil komme en restaurant

Marius Gjetnes i Raugland Advokatene representerer Pakkhuset på Holmen AS. Han har liten forståelse for kravet til de 23 ansatte.

– Det har hele tiden blitt kommunisert at det skal åpne opp en ny restaurant i første etasje. Dette er en fryktelig kjip situasjon for alle parter, og det er uheldig om de ansatte ikke har fått med seg at de vil ha en jobb å komme tilbake til, sier han.

Han står fast ved at permitteringen er lovlig, at selskapet har valgt å permittere i stedet for å si opp de ansatte, slik at det nye restaurantkonseptet i første etasje kan bli bærekraftig.

– Over lang tid gikk restauranten med underskudd. De nye eierne var ikke villige til å ta over dette konseptet. Da må det endringer til. I mellomtiden tar staten regninga for permitteringen mens skuta fikses, samtidig som de ansatte beholder jobben, sier Gjetnes.

– Når vil de ansatte få beskjed om hva de kan forvente å vende tilbake til?

– De vil få beskjed rett over påske, sier advokaten.

Alle synes situasjonen er uheldig, men de ansatte er villige til å gå rettens vei for å få til en løsning.

Forberedt på rettssak

De ansatte har derimot liten tiltro til sin nye arbeidsgiver. Alle understreker at de ikke har noe imot Heidi’s-konseptet eller Rekom. Det er behandlingen de har fått under permitteringen som har vært vanskelig. Dårlig kommunikasjon har gjort det umulig å se hva framtiden vil bringe, i tillegg har permitteringen satt dem i en utfordrende økonomisk situasjon.

– Det er veldig vanskelig å måtte låne penger for å betale husleia, sier Scott.

– Etter dette er det veldig vanskelig for oss å stole på dem, sier Liakos.

– Hva tenker dere selv om en rettssak?

– Vi er forberedt på å gå rettens vei om vi må, sier Scott.

MER FRA BYAS:

Slik var siste kveld på Hall Toll

Les kommentaren om Heidi’s-etableringen: «Jeg tror det blir langt mer frydefullt enn sist gang vi ble invadert av tyskerne»

Slik reagerer utelivsbransjen på innrykket til Heidi’s Bier Bar og The Old Irish Pub

Publisert: