Aktuelt

Publikum strømmer til konsertene, men ingen forstår den massive økningen

Så mange gikk på konsert på Folken, Tou Scene og konserthuset i 2016.

Oppdatert:
  • Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Konserten med bandet Ingenting 9. desember ble utsolgt. Her fra ekstrakonserten på Folken 10. desember. FOTO: Pål Christensen

I løpet av 2016 gikk ekstremt mange flere på konserter på Folken og Tou Scene sammenlignet med året før.

Det viser tall som Byas har fått fra de to konsertscenene. I tillegg opplever også Stavanger konserthus en liten vekst.

OBS: Tallene nevnt i artikkelen gjelder kun konserter, og omfatter ikke andre arrangement.

Følg Byas.no på Facebook!

  • Få tilgang til gode rabatter og fordeler i Stavanger og Sandnes - helt gratis. Bli med i Byas Kompis!

Oljenedtur blir konsertopptur

14.355 konsertbilletter ble solgt hos Folken i 2015. Året etter solgte de 20.550 billetter.

Det er en økning på 43 prosent!

– Vi har hatt en kjempestor økning, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg håper og tror at det er fordi vi har et godt tilbud og at publikum får gode opplevelser, sier bookingansvarlig ved Folken, Jesper Brodersen.

LES MER:

* Slik blir konsertvinteren på Tou Scene

LES MER:

* Slik blir konsertene på Folken i vinter

Ifølge Brodersen er tallet på publikummere enda høyere: Over 26.000 mennesker var på en konsert på Folken i 2016.

Årsaken til forskjellen mellom solgte billetter og antall publikummere, er blant annet fordi gratisarrangement og gjestelister også må regnes med.

Jesper Brodersen, bookingansvarlig ved Folken. FOTO: Kristian Jacobsen

Brodersen tror den kraftige økningen av konsertglade siddiser henger sammen med oljenedturen i byen.

– I økonomiske nedgangstider tror jeg flere velger å bruke pengene hjemme, og konserter kan være både kjekt og billig, sier han.

Ukjente artister

Den samme oppfatningen deler musikksjef og teknisk leder ved Tou Scene, Espen Håland.

Konsertscenen i Østre bydel har merket en markant økning i antall publikummere.

LES MER:

* Tønes spiller på Folken for første gang på over 10 år

LES MER:

* ARY klar for Tou Scene

– Økningen kan være en kombinasjon av flere ting. Jeg vet ikke om det er myte, dette med at nedgangstider gjør at folk bruker lokale tilbud, i stedet for å reise bort, sier Håland og legger til:

– Det virker i alle fall som om folk er mer åpne for å utforske nye og ukjente ting, sier han.

I 2015 gikk i overkant av 13.000 publikummere på Tou Scene. I 2016 var tallet 17.853.

Dette tilsvarer en økning på 37 prosent.

Musikksjef og teknisk leder ved Tou Scene Espen Håland, her i aksjon som vokalist for bandet Hold Fast på Mablis i juni i fjor. FOTO: Pål Christensen

Håland sier at han ikke har oversikt over antall solgte billetter.

LES MER:

Tou Scenes tidligere musikksjef Espen Young Svendsen, valgte i desember å slutte i stillingen og gå over til å bli festivalsjef for Stavangers nye EDM-festival.

Det er Svendsen som har satt opp programmet for 2016, i tillegg til flere av konsertene i 2017.

– Det er veldig god kvalitet over den bookingen som er gjort i fjor, sier Håland, som tror også dette spiller inn på økningen av antall publikummere.

Stabilt nivå

Stavanger konserthus er den desidert største konsertscenen i distriktet.

Også de opplever en vekst i 2016 sammenlignet med året før, men ikke i like stor grad som de mindre konsertscenene.

– Vi er veldig fornøyde med 2016, i tillegg til foregående år. Vi klarer å holde et stabilt høyt nivå, vi er der vi forventer å ligge, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Stavanger konserthus, Grete Straume.

184.442 publikummere fikk med seg en konsert i Stavanger konserthus i 2015. I 2016 hadde konserthuset 188.765 publikummere.

LES MER:

* Sportscaféen satser på hip hop: – Vi klarer å få ganske store navn til en liten pub i Vågen

LES MER:

* Tou Scene og Folken selger ut rekordmange konserter

I Stavanger har vi et mangfold av scener og tilbud. Det er bra, fordi det er med på å øke musikkinteressen.

Dette tilsvarer en økning på 2,3 prosent.

Tallene på solgte billetter er på samme nivå. Straume forteller at de ikke har praksis for å dele ut mange fribilletter.

Susanne Sundfør solgte ut Zetlitz-salen i Konserthuset i mars i fjor. Blant annet Sivert Høyem og Highasakite gjorde det samme. FOTO: Jon Ingemundsen

– Mangfold

Hun gleder seg over at alle konsertscenene gjør det bra og opplever vekst. En mulig forklaring med økonomiske nedgangstider, synes Straume er interessant.

– Før vi kan konkludere med dette, så trenger vi nok å legge flere sesonger bak oss. Men forskning har vist at kulturkonsum ikke går ned selv om folk får dårligere råd, helt til en viss grense, selvsagt, sier Straume.

Da konserthuset åpnet, fryktet flere en publikumsflukt fra de mindre konsertscenene.

Nå snakker tallene for seg selv.

– I Stavanger har vi et mangfold av scener og tilbud. Det er bra, fordi det er med på å øke musikkinteressen, sier Straume.

Mer fra Byas:

LES MER:

Hvorfor går alle bananas når Mods skal ha ny konsert?

LES MER:

Hilde (29) fra Stavanger fridde fra scenekanten under konsert på Checkpoint

LES MER:

Tango legger ned nattklubben: Dette er planene til Jesper som tar over lokalet

Publisert:
Oppdatert:
  1. Musikk

UGÅ 2017: – Vi har overhodet ingen grunn til å være misfornøyde

Rundt 12.000 mennesker besøkte studentfestivalen, men det har ikke vært enkelt å engasjere publikum.

Publisert: