Aktuelt

Her er 7 gode nyheter for deg som skal på What’s Brewing

Dette blir nytt på årets ølfestival.

Oppdatert:
  • Tone Pedersen
UTSOLGT: Andreas Melvær og Anders Almås kan juble for rift om billettene for What's Brewing i år igjen. Årets festival er nemlig utsolgt.

Ølfestivalen What’s Brewing brakdebuterte i fjor.

Mye takket være skjenkekontrollen i Stavanger. Gaffateipen ble flittig brukt til å dekke over bryggerilogoer – og det hele ble ikke lenger kalt for en «beer festival», men en «BEEP festival».

Nå har to av hovedgutta bak gått gjennom alle 280 tilbakemeldinger de fikk fra fjoråret.

**LES OGSÅ:

LES MER:

What's Brewing-billettene rives bort

- Det har vært mye god, konstruktiv kritikk som hjelper oss med å gjøre årets festival enda bedre, håper Anders Almås og Andreas Melvær til Byas.

Og dét er gode nyheter for deg som tenker å ta turen til Tou Scene i oktober.

**Lurer du på hvilke bryggerier som kommer?

LES MER:

Oppdatert liste finner du her

.**

1. Samme pris på all øl

For å starte med det viktigste på en ølfestival først: Øl.

\- Mange har sagt at de følte seg litt snytt når noen bryggerier plutselig tok to bonger i stedet for én. Forklaringen er egentlig enkel, siden det var snakk om sterkere og dyrere øl å produsere. Men vi legger oss likevel på flat pris i år, forteller Anders og Andreas.

- All øl koster én bong uansett. Selv om det er snakk om øl laget med håndpresset plommejus fra et hjørne i Italia, legger Andreas Melvær til.

Alle som har kjøpt dagsbillett får fem bonger. Har du kjøp festivalpass til både fredagen og lørdagen, får du 10. Ellers kan du kjøpe bonger på festivalområdet, til 25 kroner stykket.

**STOR PRISGUIDE:

LES MER:

Her får du billigst og dyrest øl på byen

LISTA: Andreas og Anders har gått nøye gjennom alle tilbakemeldingene fra gjestene på fjorårets festival. Her er beviset.

2. Utvidet åpningstid for bryggeriene

\- I fjor var det litt forvirrende at bryggeriene stengte klokka 21, så da gikk mange hjem, selv om festivalen fortsatt sto på. I år skal vi derfor ha en kjernetid hvor alle bryggeriene har åpent mellom klokka 14 og 22, forteller Melvær.

3. Bedre informasjon

Å drive med informasjonsarbeid om øl når man ikke kan si hvilke bryggerier som kommer med hvilket øl, er kanskje ikke så lett. Men i år skal du i alle fall få informasjonen når du er på festivalområdet.

\- Derfor kjører vi fire sessions, med forhåndsbestemt ølmeny til bestemte tider. Har du en øl du har lyst å smake på, skal du få vite når ølen servers og hvor. Dette kan vi ikke fortelle før dørene åpner, men etter hva vi har forstått kan vi gjøre det når folk er inne.

4. Mat: Større (og bedre) utvalg til lavere pris

\- Vi fikk også mange tilbakemeldinger på maten. At det var for lite variasjon og at det var dyrt. Vi kjører derfor på med fem matleverandører - mot to i fjor. Og nå når vi er blitt litt mer etablert som festival, håper vi at vi også kan stille litt krav om kvalitet til en billig penge, sier Melvær.

- Vi fikk jo en del internasjonale gjester, og de skjønner jo ingenting når ei pølse koster 70 kroner, legger Almås til.

\- Vi håper også å få til bedre mat- og øl-komboer. Sushi og suppe syntes for eksempel noen var en litt rar greie å servere på ølfestival, humrer han.

I tillegg blir det alternativer for glutenallergikere og veganere.

FUNKER DEN? Andreas Melvær og Anders Almås har selvfølgelig tappetårn på kontoret. Det må testes ut.

5. Musikk: Mer festivalstemning

I fjor fikk man servert både metall og elektronika til ølen.

\- Dette var veldig kult for noen, men ikke fullt så kult for alle. Men det ser ut til at alle likte akustisk musikk i rommet der bryggeriene serverte øl. Så i år vil vi integrere musikken mer som en del av festivalen, forteller Melvær.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Du går glipp av mye om du drikker øla rett fra flaska

6. Større festivalområde

I år blir det langt flere kvadratmeter på festivalområdet, ifølge Anders og Andreas.

\- Ja, vi åpner opp flere ølhaller, og vi selger derfor også flere billetter enn i fjor. Så det blir langt større område å boltre seg på.

7. Flere foredrag

\- Målet med festivalen er å spre kunnskap om øl. Vi vil at folk skal drikke mindre, men bedre. Og vi kjører derfor på med flere foredrag, forteller gutta.

Her blir det enkelte masterclasses – for øl-nerdene – mens andre er for alle.

NERDS: - Det er viktig å ta vare på nerdene, sier festivalmedeier Andreas Melvær. - Vi kan si det, fordi vi er nerder selv!

Skjeggstuss- og «nerdestasjon»

En annen ting som er nytt på What’s Brewing 2015 er en egen stasjon for skjeggstussing.

- Brødrene Fevang kommer for å klippe litt skjegg. Det er jo en viss skjeggtetthet på en spesialølfestival, sier Melvær.

I tillegg blir det en egen ladestasjon for øl-geeks som app-dokumenterer all øl som forsvinner ned strupen. Da nytter det ikke med dødt batteri.

\- Ja, det er viktig å ta vare på nerdene, så det blir en egen stasjon for oss, flirer Melvær.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Knuser fylle-mytene: Derfor blir vin og øl blir søl

Publisert:
Oppdatert:
  1. Stavanger
  2. Forbrukerspørsmål

Bekrefter ny utgave av What’s Brewing i oktober

Ølentisuaster kan juble! Festivalen What’s Brewing arrangeres for sjuende året på rad den 16. og 17. oktober.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    What’s Brewing avlyser: – Vi er ganske dårlige på smittevernregler
    1 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    Her er bryggeriene som kommer til What’s Brewing
    3 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    What’s Brewing: – Det er ingen selvfølge at vi kommer tilbake år etter år
    2 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Slik blir årets What's Brewing
    5 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    What’s Brewing-underskudd på 700.000: – Vi har aldri hatt som mål å tjene oss rike
    1 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    Kristoffer føler seg lurt av What's Brewing: – Jeg synes det er ekstremt frekt og på grensen til lureri
    5 ÅR SIDEN