Kristian Jacobsen Byas sjekker: Foodora-/Wolt-ansatte på Bysykler: Er det greit?
Tone Pedersen De siste månedene har Byas blitt gjort oppmerksom på at Kolumbus sine elektriske bysykler blir brukt av ansatte i Foodora og Wolt når de henter og leverer mat i Stavanger.
Samtidig som jeg får servert en burger det fremdeles ryker av, er det kanskje en annen i sentrum som skal hjem fra jobb, men som ikke finner en tilgjengelig bysykkel.
Jeg er veldig nysgjerrig på om dette egentlig er helt innafor?
For å finne ut av det, ringer jeg Elisabeth Tostensen, presseansvarlig i Kolumbus.
– Vi har ikke anledning til å nekte dem, sier hun.
Hmm.. Hva betyr egentlig det?
Ifølge Tostensen skal bysyklene brukes til transportetapper, altså fra A til B. Poenget med ordningen er med andre ord ikke at syklene skal bli beslaglagt i flere timer mens man er på jobb.
– Så det er egentlig ikke i orden?
– Vi ser ikke på det som et problem, sier Tostensen, og fastslår:
– Så lenge de kjøper billett, kan de bruke syklene som alle andre.
Så elsyklene er ment for transportetapper, men ingen i Kolumbus kan nekte syklister fra Wolt eller Foodora å benytte seg av syklene...
Betyr det da at det er innafor eller ikke?
Og hvilke retningslinjer har Foodora og Wolt når det gjelder dette?
Etter noen klikk på hjemmesiden til Wolt finner jeg en e-postadresse jeg skriver til på litt rustent engelsk.
Morgenen etter har jeg fått svar fra Tine Duelund Schou, «Nordic Communication Manager» i Wolt.
Vi ringes for en prat. Schou er dansk, men spør om vi kan prate på engelsk. Jeg svarer «yes!».
Da jeg forteller Schou om bruken av bysykler blant Wolt-ansatte, sier hun at hun ikke visste noe om det. Hun forstår at bysyklene ikke er ment for bruk av ansatte i Wolt mens de er på jobb, og sier:
Vi vil gjerne hjelpe Kolumbus dersom de ikke vil at syklene skal bli benyttet av Wolt-syklister.
Jeg forteller at Kolumbus ba meg ta kontakt med Wolt, for å høre hva deres retningslinjer er.
– Våre partnere står fritt til å ta i bruk det framkomstmiddelet de føler passer dem best til å levere med, så lenge det ikke bryter med lokale lovverk, sier Schou, og sier det kanskje er best å snakke med Kolumbus.
Ett skritt tilbake, der altså.
Men; etter samtalen med Wolt får jeg svar fra Iselin Fjeld, pressekontakt i Foodora. Hun ber meg sende alle spørsmålene jeg har per e-post.
Jeg spør om et av kriteriene i Foodora er at syklistene skal stille med eget transportmiddel, eller om det i teorien går greit å ta for eksempel 11-bussen til og fra sentrum med varmmat på ryggen?
Svarene jeg får per e-post kommer fra Carl Randers, fungerende daglig leder i Foodora. Han skriver:
Våre kontrakter med ansatte er forbeholdt at de har eget framkomstmiddel, og de ansatte blir kompensert for bruken.
For å dobbeltsjekke tar jeg kontakt med en kompis av meg, som tidligere har vært Foodora-bud i Oslo.
Så teoretisk sett bør det gå greit, men Carl Randers i Foodora presiserer følgende i e-posten:
– For ansatte er det ikke tillatt med bruk av kommunale transportmidler eller bysykkel.
Jeg må snakke med Kolumbus én gang til.
Elisabeth Tostensen i Kolumbus sier hun ikke var klar over at også Wolt-syklister benyttet seg av bysyklene, men bekrefter at de har en dialog med Foodora:
– Vi er i kontakt med Foodora og har snakket med dem angående dette.
Ved spørsmål om hva dialogen går ut på, henviser hun til Foodora.
Jeg prøver å nå ut til Foodora, uten å bli klokere på saken.
– Det stemmer at vi har vært og er i dialog med Kolumbus om dette, sier Randers fra Foodora, men heller ikke han vil utdype hva dialogen går ut på.
Fordelene for Foodora/Wolt-ansatte er vel åpenbar:
Om det er innafor eller ikke, er et annet spørsmål, som verken Wolt, Foodora eller Kolumbus besvarer.
Og da er det vel opp til folket. Hva mener du? 🤔
Noe du ønsker vi skal sjekke?
👉 Send mail til tips@byas.no!
Kolumbus viser nå elsparkesykler fra andre selskap i egen app
Ved hjelp av åpne data viser Kolumbus nå elsparkesykler i deres egen app, men ett selskap er ikke med på samarbeidet.
Relaterte artikler
- AKTUELTStudenter får bøter på UiS – vil ha flere parkeringsplasser9 MÅNEDER SIDEN
- AKTUELTAlt du trenger å vite om Mablis 202212 MÅNEDER SIDEN
- AKTUELTByas sjekker: Har gaming blitt gambling?11 MÅNEDER SIDEN
- AKTUELTByas sjekker: Hvorfor er drivstoffprisene så høye?1 ÅR SIDEN
- LIVSSTILByas sjekker: Hvorfor henger kondomene så ofte bak kassen?12 MÅNEDER SIDEN
- AKTUELTReiser på russetur til Rhodos: – Vi hadde jo hørt skrekkhistorier10 MÅNEDER SIDEN