Hvordan spille saksofon og unngå å være sleazy? Sjur Sax mener han har svaret
Sjur Birkevold, aka Sjur Sax, spiller på Fadderfestivalens store finalekveld.
På kort tid har Sjur Birkevold aka Sjur Sax fra Stavanger hevdet seg som DJ og artist på byens utelivsscene.
Med saksofonen som sitt kjennemerke har han spilt på en rekke nattklubber og arrangementer, med Husfesten på UiS med 2000 mennesker i 2015 og oppvarming for CLMD blant høydepunktene.
Fredag kveld spiller han på det som er den siste store festkvelden av Fadderfestivalen 2016, like etter A1.
Vi tok en prat med Sjur Sax om DJ-livet og saksofonen.
Ikke bare å trykke på play
DJ-livet var ikke helt som Sjur så for seg før han begynte.
– Den vanligste oppfatningen er at DJ-en bare trykker på play, og så går ut på dansegulvet. Det trodde jeg og. «Fader, så dritnice», liksom.
– Det var ikke helt riktig?
– Nei, ikke akkurat! Som DJ kan du aldri bare være en av gutta, selv om du gjerne vil. Samtidig føles det å være DJ ikke som en jobb heller, fordi det er så kjekt. Hver gang jeg kommer inn i en klubb kjenner jeg at det begynner å klø i fingrene.
Hver gang jeg kommer inn i en klubb kjenner jeg at det begynner å klø i fingrene.
Har alltid spilt saksofon
Verden er full av populære DJ-er, men det hører til sjeldenhetene at DJ-ene spiller saksofon. Så hvordan i alle dager kan det ha seg at saksofonen kom inn i bildet for Sjur?
– Da jeg begynte som DJ tenkte jeg at jeg trengte noe som kunne skille meg fra mengden, og saksofon har jeg spilt siden jeg var liten. Når du har brukt så mange timer på å lære deg et instrument, har du lyst å bruke det til noe. Når saksofon i tillegg er blitt så populært, ble det et enkelt valg.
Alle kikker opp på scenen når du står der med en sax.
– Hvor mye bruker du saksofonen, egentlig?
– Det kommer litt an på. Noen ganger dukker jeg opp uten, andre ganger spiller jeg kun saksofon. Det kommer litt an på oppdraget, og om jeg har med meg noen. Det som er fordelen med en saksofon er at den er noe folk legger merke til. Alle kikker opp på scenen når du står der med en sax.
Sjekk ut hvem som ble #byasbeste instagrammer !
Sjur Sax var med under Husfesten på UiS i år. – Å stå på scenen foran 2000 var helt uvirkelig, sier han.
Fin inntekt på siden av studiene
Sitt første ordentlige møte med DJ-verdenen fikk Sjur under fadderuken på universitetet i 2014, da han bare måtte fortelle DJ-en under en pubcrawl hvor bra musikk han spilte (DJ-en var Matzow, musikken Avicii, journ.anm).
Oi! Nå kan du snart få smaksprøver på Vinmonopolet !
Siden ble de kompiser og Sjur fikk selv sjansen til å prøve seg. I mars 2015 fikk han sin første betalte jobb, i Sandnes.
Et år senere har Sjur spilt på Taket, Timbuktu, Ittepå, Mexico, Husfesten på UiS og vært oppvarmer for CLMD under fjorårets Fadderfestival, i tillegg til å være resident-DJ hos Champs og Alex Sushi.
Jeg tjener nok til å klare meg fint.
Totalen er mange jobber. Torsdager, fredager og lørdager. Sjur prøver å ta fri en helg i måneden.
– Er det økonomi i DJ-livet?
– Ja, jeg tjener nok til å klare meg fint. Men dette er noe jeg driver med ved siden av studiene. Planen er å bli siviløkonom. Ha en god utdannelse i bunn, og så heller holde på med musikken utenom, sier Sjur Sax, som studerer økonomi ved UiS.
– Etter bacheloren er målet å fortsette studiene i USA. Går alt etter planen skal jeg fortsette å spille mer der borte.
Vi er i gang med kåringen av #byasbeste UTESTED - stem på din favoritt , og bli med i trekningen av en Ipad Mini!
Unngår sleazy vibes
En ting er framtiden, en annen ting nåtiden.
På samme måte som Stavanger og Sandnes er full av utesteder, er byene også fulle av DJ-er. Konkurransen er tøff.
Derfor er det viktig å gjøre de riktige grepene, kjenne de riktige personene og komme på innsiden.
– Hva er viktig å huske på som DJ?
– Det mest åpenbare er å spille god musikk, men det som faktisk er viktigst er å lese og analysere crowden. Spiller du en låt og alle går i baren og kjøper seg en øl, blir kanskje barsjefen glad, men blir folk stående med hendene i været, er det et godt tegn for meg. Det gjelder å finne balanser og please flest mulig.
Late end of summer mix– I tillegg er det viktig å bygge opp kvelden. Går du inn i et tomt lokale klokken halv ni, spiller du noe annet enn i et fullt lokale klokken to på natta. Jo, og så er det viktig med smoothe overganger mellom låtene. Det må ikke bli stille i lokalet.
Det er selvfølgelig lov å si: «Macarena? Nei, den spiller jeg faktisk ikke».
– Må du spille mange låter du selv ikke liker?
– Personlig liker jeg best deep house, og sånne nerdegreier, men det passer ikke overalt. Som DJ må du huske at du er på jobb, og at du må holde deg til konseptet på utestedet du spiller. Men det er selvfølgelig lov å si: «Macarena? Nei, den spiller jeg faktisk ikke».
– Saksofon er riktignok blitt populært, men mange forbinder den også med tvilsom porno og heismusikk. Hvordan unngår en saksofonist å bli sleazy?
– Du kan spille syyyykt sleazy på en saksofon, det er klart. Men jeg føler ikke det er noe stort problem. Når du spiller saksofon til sanger som folk kjenner igjen, og holder den innenfor moderne musikksjangre, så unngår du den vibben der.