Dette kan bli forbudt: – Utnytter forbrukerne ved å skape avhengighet
Forbrukerrådet vil de omdiskuterte «lootboksene», kjent fra spill som FIFA, Counter Strike og Overwatch, til livs.
Det kommer fram i en pressemelding tirsdag.
Den knusende rapporten konkluderer med at spillbransjen trenger strengere regulering, og at hele forretningsmodellen potensielt bør kunne forbys.
Rapporten går under navnet «Insert Coin» og er et samarbeid mellom Forbrukerrådet og 19 andre europeiske forbrukerorganisasjoner, samt noen amerikanske partnere.
– Lootbokser (se faktaboks) har vært kilde til mange kontroverser opp igjennom årene, og det med rette. Gjennom vårt arbeid har vi sett at lootbokser utnytter forbrukerne ved å skape avhengighet, benytte manipulerende mekanismer og profittere på sårbare forbrukergrupper, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Her skal lokale bedrifter knive om e-sport-ære: – Viktig å lage stemning rundt det
Møt 22-åringen som har flyttet til Italia for å bli e-sport-proff
Utbredt fenomen
En rekke ulike spillutviklere benytter seg i dag av det omdiskuterte konseptet, som i korte trekk går ut på at man kjøper en mysteriepakke i et spill, uten at man vet hva man får i den.
Det kan for eksempel være pakkene man kjøper i fotballspillet FIFA Ultimate Team, hvor man får oppgitt en viss sannsynlighet for å trekke gode spillerkort.
Alternativt kan det være som i skytespillet Counter Strike: Global Offensive, hvor man kan få såkalte «skins», altså kosmetiske justeringer til våpnene.
Til felles har de at man kan bruke penger fra egen lommebok i håp om å oppnå fordeler, eller til å bedre lykkes i spillene.
– Husk at når du kjøper en lootboks har du ingen anelse om hva du faktisk betaler for. Forbrukerne manipuleres til å bruke store pengesummer igjennom aggressiv markedsføring, psykologisk påvirkning og tåkelagte eller misvisende sannsynligheter, forteller Iversen.
Internasjonal verkebyll
Den økende graden av lootbokser og andre typer pengespillmekanismer i spillbransjen har ført til at temaet hyppig diskuteres, både på politikernivå, men også blant spillerne selv.
I 2017 ble utgivelsen av Electronic Arts’ Star Wars Battlefront II langt mer kontroversiell enn det utgiverne hadde håpet på, da grunnet innføringen av lootbokser som åpenbart ga spillerne med mest betalingsvilje en fordel.
Og saken er bare én i en lang rekke som har ført til at konseptet er blitt hyppig diskutert her til lands, og også blitt et hett samtaleemne internasjonalt.
Flere europeiske land har blant annet gjort lovendringer for å forby enkelte typer lootbokser, med Belgia og Nederland som to nære eksempler.
En rekke andre land, inkludert USA, ser på mulighetene for å forby lootbokser for yngre spillere.
Får 700.000 kroner fra kommunen – går sammen for å fremme e-sport
Spillsjangeren vokser fort og i Rogaland lever ett selskap av den: – Visste ikke om det ville fungere
Se Forbrukerrådets video om hvorfor «lootbokser» må reguleres:
Vil ha slutt på villedende design
Forbrukerrådets rapport, som strekker seg over 59 sider, tar for seg en rekke ulike aspekter ved lootbokser, og omtaler framveksten av mekanismen som noe som gir «et hav av problemer».
– På verdensbasis er det flere enn 2,8 milliarder mennesker som spiller video-, mobil- og pc-spill på jevnlig basis. Det inkluderer både barn, ungdommer og voksne. Med andre ord er spillbransjen en vesentlig industri som når ut til et svært stort antall forbrukere over hele verden. Dette medfører enorm makt – men også et åpenbart ansvar for å ivareta forbrukerne, sier Iversen.
I konklusjonen trekkes det fram følgende tiltak for å bedre situasjonen:
- Det må bli forbudt for spillselskaper å benytte seg av villedende og manipulerende design for å utnytte forbrukerne.
- Alle kjøp i spill skal alltid opplyses i ekte/reell valuta.
- Beskyttelse av mindreårige; spill som er tilgjengelige for mindreårige kan ikke inneholde lootbokser eller annet tilfeldig valgt innhold som kan kjøpes for penger.
- Økt gjennomsiktighet; forbrukere må ha mulighet til å bruke et spill uten at det skjer algoritmisk beslutningstaking som påvirker forbrukeratferden, og hvis dette er til stede må det opplyses klart om.
- Bedre lovverk og mer aktiv håndheving av lovverker.
- I ytterste konsekvens, dersom ingen av tiltakene over hjelper, bør et fullstendig forbud mot lootbokser vurderes.
Forbrukerrådet: – Villedende og svært aggressiv markedsføring
Spillindustrien tjener milliarder på gratisspill. Forbrukerrådet mener spillindustrien både manipulerer og utnytter forbrukere.
Relaterte artikler
- AKTUELTForbrukerrådet ut mot russekontrakter: - Det er riv ruskende galt1 ÅR SIDEN
- AKTUELTNasjonal nedgang for fagskoler, men Fagskolen Rogaland ser en kraftig økning1 ÅR SIDEN
- AKTUELTDenne er blant dei mest populære linjene ved Fagskolen Rogaland i 20221 ÅR SIDEN
- AKTUELTElever om fraværsgrensa: – Må betale for å være syk1 ÅR SIDEN
- AKTUELTHelgå: Fersk P3-programleder stiller opp på hjemmebane1 ÅR SIDEN
- AKTUELTDansk utelivsgigant klar med nytt utested i Stavanger: – Tror dette blir et godt tilskudd til byen1 ÅR SIDEN