Aktuelt

Vil ha bilfritt Stavanger sentrum i løpet av 2016

Får partiet flertall, kan området fra Nytorget i øst til Gamle Stavanger i Vest bli bilfritt fra neste år.

Oppdatert:
  • AV: Atle Andersen
VIL HA DET BILFRITT: Torfinn Ingeborgrud og Susanne Heart fra De Grønne i Stavanger har tro på flertall for forslaget.

Det ble rabalder da Miljøpartiet De Grønne varslet bilfritt Oslo sentrum. Og planene er de samme her lokalt, melder Aftenbladet.

– I 1960 ble Stavanger byen som fikk landets første bilfrie gågate – Kirkegata. Siden har den bilfrie sonen bare vokst, til glede for Stavangers borgere, sier bystyrerepresentantene Torfinn Ingeborgrud og Susanne Heart fra De Grønne i Stavanger.

Følg Byas.no på Facebook!

Kan skje i 2016

– Den bilfrie trivselssonen vi foreslår, er den samme som er stengt om sommeren – pluss at vi også vil stenge Klubbgata og Nytorget. Hvis dette får politisk flertall, mener vi det er praktisk gjennomførbart i løpet av 2016.

Det vil nok ta tid før tanken modnes om nye bilfrie steder, tror de, men minner samtidig om at gater og steder som Kirkegata, Fargegata, Arneageren og Domkirkeplassen også tidligere var fylt med biltrafikk.

– Gater som Løkkeveien og Bergelandsgata er grå og slumpreget på grunn av bykjøringen, sier Ingeborgrud.

– I Klubbgata er det flere ute-kaféer, men trafikken gjør det utrygt for barn. Det flotte området utenfor St. Petri-kirken er i dag kun brukt som veikryss. Bergelandsgata har flotte bygg og butikker og ville egnet seg godt som en gågate, sier De Grønne-duoen.

LES MER:

Lurer du på hvorfor det lukter så rart i Stavanger av og til? Her får du svar !

BILFRI SONE: Dette området skal stenges av for biltrafikk, i MDG sitt forslag.

Vil skape parkkultur

Kombinert med å stenge flere gater, vil de også legge til rette for flere samlingsplasser, trær, benker og annet som skal bidra til at Stavanger utvikler en parkkultur hvor man kan legge seg i gresset for å lese og prate.

– Vi tror folk kommer der det er trivelig. Og vi tror ikke parkering er viktigere enn å skape trivsel, sier Heart.

Ingeborgrud og Heart understreker at de praktiske detaljene først må utredes av rådmannen for å ta hensyn til forflytningshemmede, varetransport, beboere og transport til viktige samfunnsinstitusjoner".

Er det realistisk å få flertall for forslaget? Ja, mener Ingeborgrud og Heart. Forslaget til MDG skal etter planen opp i neste kommunalstyre for byutvikling, torsdag 12. november.

LES MER:

Elkjøp i Østervåg: – Dette har sin forklaring!

Ap positiv, høyre-siden skeptisk

– Til forslaget om bilfritt sentrum har jeg lyst å si et høyt og rungende nei. Sentrum skal ikke være et museum, men en plass for handel, sier adm.dir. Harald Minge i Næringsforeningen til Aftenbladet.

Han mener det er avgjørende med en god ankomst for de som prøver å lage et spennende og levende sentrum. Heller ikke Høyre og Frp gir to tomler opp for forslaget.

– Jeg tror ikke dette er realistisk. Hvis vi vil at folk skal bruke sentrum, må vi tillate biltrafikk der, sier Kari Raustein, leder i Kommunalstyret for byutvikling (KBU) for FrP. Nestleder i KBU for Høyre, Egil Olsen, legger til:

– Dette ser jeg på som en kopi av Oslo-forslaget – uten at de har tenkt gjennom konsekvensene. Infrastrukturen er ikke laget for dette i Stavanger,

SPENNENDE: Kari Nessa Nordtun (Ap) synes forslaget til MDG høres spennende ut.

Ap synes imidlertid MDGs tanker om bilfritt Stavanger sentrum er spennende.

– Vi er ikke fremmed for dette. Et bilfritt sentrum kan være med å skape et mer levende sentrum som folk har lyst å handle i, sier Kari Nessa Nordtun, som sitter i KBU for Ap. Hun understreker imidlertid at partiet ønsker å lytte til handelsstandens ønsker.

LES MER:

Her er forresten 7 ting du kanskje ikke visste om Valbergtårnet .

Publisert:
Oppdatert:
  1. Stavanger

Utelivet i Stavanger og Sandnes går tilbake til normale åpningstider

Men kommunene er klare for å redusere åpningstidene igjen dersom det blir nødvendig.

Publisert:
  • Håvard Tanche-Larsen Knutsen
  • Pernille Filippa Pettersen