Aktuelt

Bli med Vilde Dragseth til Thailand

Flotte strender, gamle tog og thailandsk kollektivtransport er blant ingrediensene i første del av Vildes backpacker-tur.

• KRSby
Vilde Dragseth blogger fra drømmeturen gjennom Asia. Alle foto: Privat.
LES MER:

Vilde Dragseth backpacker alene gjennom Asia. Følg turen på KRSby. Les mer om turen her!

- - - - - -

Etter lang ventetid, mye nerver og lite planlegging var jeg klar for min reise gjennom Asia. Jeg føler meg heldig som fikk starte reisen sammen med familien min og mamma hadde planlagt de første tre ukene, noe som ga meg tid til å bli vant til å være på reisefot.

Etter en over 24 timer lang reise ankom jeg Bangkok med min tunge ryggsekk, dunjakka på og svetteperler i pannen. Jeg hadde på forhånd en avtale med en taxisjåfør som skulle kjøre meg til det første hotellet. Jeg kom til Bangkok fire timer før de andre og fikk tid til å slappe av på det gigantiske hotellet, og jeg meg vill fire ganger. Vi bodde i 24. etasje, og hadde en fantastisk utsikt over Bangkok.

Sengen min på toget, med mammas seng under.
Middag på toget.

Dagen etter sjekket vi ut av hotellet og var klar for nattoget sørover som gikk klokka 19.30. Det var en utrolig opplevelse å komme inn på et slikt gammelt tog. Vi fikk i oss litt mat og da klokka nærmet seg 21, slo de ut sengene vi skulle sove i. Vi var fremme tidlig på morgenen, rundt 04-05-tiden. Vi fikk spist frokost på togstasjonen før en busstur på en time, etterfulgt av båttur på halvannen time ut til Koh Tao.

Koh Tao

Øya ligger 6–7 mil ute i Siambukta. Dette er en svært liten øy som er utrolig tilrettelagt for backpackere. 70-80 prosent av dem som bor på øya er burmesere. Resten av de lokale kommer fra nord-Thailand. Grunnen til dette er at de får mindre betalt enn det en fra Bangkok ville ha fått. Litt sånn som svensker i Norge. Øya er kjent for snorkling og sine fantastiske dykkemuligheter.

Flere jeg møtte var bosatt i et halvår på øya for å jobbe som dykkeinstruktører. Førsteinntrykket var god atmosfære og behjelpelige mennesker. Vi hadde booket en bungalow i Mae Haad, og var på øya i seks dager. På Koh Tao er regntida mellom oktober og helt til slutten av november/begynnelsen av desember.

Huset vi bodde i på Koh Tao.

Etter mye snakk med fastboende på øya ble jeg fortalt at årets regnsesong er veldig forsinket. Vi hadde derfor regn mesteparten av tiden vi var der, men holdt likevel humøret oppe og det ble masse tid til god mat. Den ene dagen hadde vi full sol, og tok da raskt avgjørelsen om å dra til en strand hvor vi hadde hørt at regnværet ikke hadde påvirket så mye. Det var en liten, men utrolig fin bortgjemt strand nede i bukten.

Som alt annet på denne øya, kostet dette også penger å komme inn på. Det koster 50 bath per person å komme inn på stranden (noe som er veldig lite for nordmenn). På stranden fikk jeg lest bøker, møtt andre reisende og ikke minst snorklet. 20. desember var jeg klar for å reise videre til en øy som ligger nærmere fastlandet, Koh Samui.

LES MER:

Backpacker-Eirin sine beste reisetips

Vilde (20) backpacker alene i Asia: – Jeg er litt nervøs

Reiselysten? Dette må du vite før du backpacker!

Freedom Beach.
Innblikk i hvordan været var det meste av tiden.

Koh Samui

Øya er den tredje største i Thailand og har en befolkning på over 55.000 mennesker, altså ganske mye større enn Koh Tao. Også her er de fleste burmesere.

Backpackere begynte å komme til denne øya allerede på 70-tallet. Øya består av deilige hvite strender på det ytre og en fantastisk regnskog i det indre. Vi bodde i bungalower i Mae Nam, rett ved stranden og hadde utsikt over til naboøya, den kjente festøya Koh Pha-Ngan.

Stranda på Mae Nam.

Regntida gikk mot slutten, og vi skulle tilbringe seks netter på øya uten noen planer. Den første dagen bestemte vi oss for å dra på et av markedene på øya. For å komme oss dit valgte vi selvfølgelig offentlig transport, altså shongthaews. Det er et morsom konsept av en slags taxi-/buss-pickup som kjører rundt på øya hele dagen.

Det er bare å stå ved hovedveien og rekke ut hånda. Du er selv ansvarlig for å trykke stopp der du vil av. Vi betalte 50 bath per person, men prisen varierer veldig ut fra hvilken type turist du er. Da vi skulle hjem gikk vi på feil vei, uten vilje. Det endte opp med en halvannen time rundtur rundt øya, og ble jo morsomt likevel.

Vi møtte en gammel venn fra Norge som fikk overbevist oss (altså pappa) om å leie skutere. Det skal vi være veldig glade for. Trafikken er selvfølgelig veldig annerledes enn i Norge. Folk kjører stort sett slik som det passer for dem, så det gjelder å være våken i trafikken. Vi kom oss lett rundt fra by til by.

Pappa, meg og mamma på jungelturen

Den siste dagen på øya hadde vi en fantastisk tur gjennom regnskogen til øyas høyeste punkt. Jeg har aldri vært så tett på en regnskog eller kjørt på slike utfordrende veier. Det å nå toppen er noe jeg aldri vil glemme.

Trærne oppe i jungelen er så store og vakre med planter som vokser rundt dem. Den siste dagen var vi ved de deilige hvite strendene. Igjen skal sekken pakkes, med en 24-timers lang reise til Bangkok.

Utsikt på jungeltur.
En av utsiktsplassene med utsikt over Koh Pha-Ngan.
En av de mange vakre waterfall-ene på øya.

Bangkok

Bangkok er en fantastisk storby som byr på alt du kan tenke deg. Det første du burde lære når du kommer til Bangkok er hvordan den offentlige transporten fungerer. Da blir alt mye gøyere og du ser så mye du ikke ville sett ellers. Mamma hadde ordnet en fantastisk leilighet som lå i området Bang Rak. Det at vi hadde denne leiligheten ga oss definitivt en mye bedre opplevelse av Bangkok. Når du er i en slik storby flyr dagene av gårde og det er først når du er i senga om kvelden at du får tenkt gjennom hva du har gjort.

Day 15 - back to bangkok, 12 hour night train ahead. ready to enjoy the last days of 2016 with my family and the big beautiful city.

Bangkok for backpackere er det stedet du får handlet alt du trenger til en billig penge, og det fikk også jeg gjort. Det store shoppingsenteret MBK er plassen med sine sju etasjer, men også plassen hvor det meste er fake; “same same but different”.

Nyttårsfeiringen i Thailand var nok en annerledes feiring enn det det vanligvis ville vært, med hensyn til at Kongen gikk bort. Likevel samlet vi oss på Asiatique som er kjent for en god nyttårsfest med tusenvis av andre mennesker. Det ble en hyggelig, men tidlig kveld. Mine tre uker sammen med familien gikk mot slutten og snart skulle jeg starte reisen alene uten en særlig plan, bortsett fra noen flybilletter som var booket i forveien. Det var først den 30. desember jeg fikk satt meg ned å booket to hosteller og en bussbillett. Deretter var jeg klar for Myanmar.

Hua Lamphong, Bangkok Railway Station.
Leiligheten i Bangkok, som jeg fant på AirBnb.
Skytrain, Bangkok.
Vilde i Thailand

Følg med på KRSby for mer backpacker-stoff utover vinteren!

1. Thailand

Bli med Vilde Dragseth til India: – Jeg hadde hørt alle skrekkhistoriene

Backpacker-eventyret startet i Thailand og fortsatte i Myanmar. Nå er Vilde Dragseth kommet til India. Les tredje del av hennes backpacker-blogg!