Meny Bruker
↓ annonse
Mange unge er stresset, her er rådene som motvirker stress.
Mange unge er stresset, her er rådene som motvirker stress. Av: Shutterstock

Stressa? Her er rådene for å stresse ned

Stressmestrings-gründer deler tipsene hun gjerne gir til stressa ungdommer.

↓ annonse

Byas har tidligere skrevet om at stress er blitt et større helseproblem blant unge.

Etter nyttår har Helsestasjonen for unge i Stavanger startet med kurs i stresshåndtering for klasser på ungdomsskoler og videregående skoler.

På halvannen time får elevene vite hvordan de kan håndtere stress de opplever i hverdagen.

Følg Byas.no på Facebook!

Kombinerer ulike teorier

Opplegget Helsestasjonen bruker er laget av Maren Gilje Sekse (35) og Camilla Torvik Tønne (32) i Kama - Move at Work, som tilbyr øvelser for kropp og sinn til bedrifter.

– Ungdom, på lik linje med voksne, skal prestere hele tiden, på alle arenaer. Forskjellen er at ungdommer tilhører en langt mer sårbar gruppe, sier Maren.

– Det har nok skjedd en forandring i stressnivået til ungdommer de siste årene.

Sosiale medier gjør livene våre transparente, og ungdommer kan sammenligne seg med andre på en annen måte enn før, tror hun.

Noen kjenner kanskje Maren igjen fra da hun var med i Anno?

Både hun og Camilla har erfaring fra næringslivet og som yogainstruktører. De har kombinert yoga, mental trening og mindfulness i kurset skolene nå får tilbud om fra Helsestasjonen.

Maren Gilje Sekse og Camilla Torvik Tønne har laget et stress ned-program for unge. FOTO: Privat
Maren Gilje Sekse og Camilla Torvik Tønne har laget et stress ned-program for unge. FOTO: Privat

Forandring i stressnivået

– Pusteøvelsene vi fikk trening i øver vi jevnlig på selv, så vi får mer eierskap til opplegget, sier helsesøster Elisabet Haga ved Helsestasjonen i Stavanger.

Kollega Oddbjørg Salte mener stressprogrammet har vært nyttig.

– Det har nok skjedd en forandring i stressnivået til ungdommer de siste årene, det er en "generasjon perfekt". Skolene etterspør oftere kursing i stressmestring, sier hun.

Etter påske skal også helsesøstrene i Sandnes få kursing av Maren og Camilla.

Fikk du med deg de tidligere rusavhengige som nå bruker yoga til å kjempe mot vonde tanker?

Her er Marens tips til hvordan man best kan stresse ned:

Tillat deg å kjede deg

Skap deg noen frirom i løpet av dagen. Ta deg en halvtime der du legger vekk ipad, telefon og skrur av tven. En halvtime der du ikke gjør noe spesielt, altså.

Tillat deg selv å kjede deg, siden vi vanligvis er en million plasser i hodet på en gang.

Tren alene

Vær i fysisk bevegelse, og gjerne uten å ha med mobilen. Fokuser på det du holder på med. Å gå i naturen har beroligende effekt på sinnet.

Tar du en joggetur, gjør det alene. Da har du best mulighet for å koble ut. Er du med andre og praten går, oppnår du ikke det samme oppverksomme nærværet som er kjernen i mindfulness.

Lær deg enkle yogaøvelser og bruk noen få minutter til dagen til å strekke deg, for å skape mer plass i både kroppen og hodet.

Skal du jogge, jogg alene. FOTO: Shutterstock
Skal du jogge, jogg alene. FOTO: Shutterstock

Pust skikkelig

Bruk mer tid på å puste skikkelig. Det er en enkel ting som kan gjøre stor forskjell. I takt med at vi er veldig busy, slutter vi å puste ordentlig, og puster kun i brystet.

Da får vi stivere nakke og skuldre, og får ikke koblet av skikkelig. Isteden er vi på alerten hele tiden.

Mer fra Byas:

Det er for øyeblikket ikke mulig å logge inn eller registrere seg. Vennligst prøv igjen senere.

Ikke registrert enda?

Registrer deg