Meny Bruker
↓ annonse
SVART HUMOR: Det blir Shakespeare-tragedie med en moderne og humoristisk vri når Ungdomsteatret setter opp «Macbeth».
SVART HUMOR: Det blir Shakespeare-tragedie med en moderne og humoristisk vri når Ungdomsteatret setter opp «Macbeth». Av: Ulrikke Valvik Mitchell

Her skal volden være morsom: – Det blir mye blod og gørr og mord. Og avhogde hoder.

Ungdomsteatret setter opp William Shakespeares «Macbeth». Premieren er 21. januar.

↓ annonse

– Dette er en historie om vold. Vi har laget en helt ny bearbeidelse av stykket, med et moderne og ungt språk. Vi er ikke så interessert i de dype psykologiske relasjonene, vi er mer interessert i volden som sådan.

Rolf Alme er både regissør, scenograf og kostymedesigner når Ungdomsteatret skal tolke en av William Shakespeares aller største tragedier, «The Tragedy of Macbeth».

– Det blir en veldig visuell forestilling med masse musikk og dans. Vi skal vise frem bilder av volden i Macbeth, men i en veldig humoristisk form.

Det opprinnelige stykket fra 1600-tallet er alt annet enn humoristisk. Det handler om den skotske generalen Macbeth, som blir fortalt av tre hekser at han en dag skal bli konge av Skottland. Oppslukt av tanken på makt, og med overbevisende dytt i ryggen av hans kjære Lady, dreper han kongen og tar tronen selv.

Enorm skyldfølelse og paranoia skyller over ham, og Macbeth dreper enda flere for å skjule sine spor. Han ender til slutt opp som en tyrannisk hersker, og blodbadet resulterer i borgerkrig.

Fra 21. januar til 15. mars kan du få med deg den tragiske historien i en helt ny drakt, når Ungdomsteatret gjør sin egen vri på stykket.

MACBETH: Lars Samuelsen (17) spiller den mørke Macbeth. FOTO: Rogaland Teater
MACBETH: Lars Samuelsen (17) spiller den mørke Macbeth. FOTO: Rogaland Teater

Svart humor

– Det starter med at jeg går rundt og bærer på hodet til en mann som er blitt halshugget, og spøker med hvor mye det veier til kompisen min.

Lars N. Samuelsen (17) har hovedrollen som den blodtørste Macbeth. 17-åringen har ikke så mye scene-erfaring fra tidligere, men går inn i den mørke rollen med stor iver. Til daglig går han på Katedralskolen avdeling Bjergsted, på dramalinjen.

Malene Håland Landråk (16) spiller hans kone, Lady Macbeth. I Almes versjon av Shakespeare-stykket er det hun som trekker i trådene.

– Rolf (regissøren, jorn.anm.) har skrevet om rollene ganske mye fra det opprinnelige stykket. Når jeg er sammen med Lady Macbeth, så blir jeg en hund. Det er hun styrer meg. Egentlig skal jeg jo være ganske macho, men når jeg er med henne så blir jeg svak. Hun har kontrollen. Det er hun som er den ondeste her, uten tvil - jeg gjør bare som hun sier, forteller Lars.

Jeg har nesten ikke merket at det er en mørk rolle, fordi det er så mye humor.

– Ja, jeg er veldig dominant. Selv om det er han som utfører drapene, så er det jeg som pusher ham til å gjøre det.

– Historien om Macbeth er jo egentlig utrolig fæl. Hvordan har det vært å jobbe med så mørke rollekarakterer?

– Vi har ikke jobbet med rollearbeid på samme måte som vi pleier - vi har ikke gått tilbake i tid for å analysere de originale karakterene i Macbeth. Jeg har nesten ikke merket at det er en mørk rolle, fordi det er så mye humor. Alt blir liksom ironisk, sier Lars.

– Men vi følger jo historien, og den ender som kjent veldig tragisk, legger han til.

– Så det er ikke sånn at dere føler dere helt svarte innvendig når dere går hjem herfra?

– Haha, nei, det er heldigvis ikke helt sånn! sier Malene, som til daglig går første året på Hetland videregående skole. Hun har tidligere spilt i Doktor Proktor på teatret.

MODERNE MACBETH: Andreas Løve og Lars Samuelsen (Macbeth) tar en selfie under øving. I bakgrunnen skimter vi Tord Natlandsmyr. FOTO: Rogaland Teater
MODERNE MACBETH: Andreas Løve og Lars Samuelsen (Macbeth) tar en selfie under øving. I bakgrunnen skimter vi Tord Natlandsmyr. FOTO: Rogaland Teater

– Vanskelig å satse videre

Lars studerer drama, mens Malene går allmenn. Av og til angrer hun litt på at hun ikke valgte annerledes, men ser på teatret som hennes fristed.

De har jobbet med dette stykket siden slutten av november, med fire timer øving hver dag etter skolen.

– Man mister alle begrep om tid. Livet blir helt snudd på hodet når man jobber sånn som dette. Vi har fri en søndag av og til, men uten om det er det bare hardkjør, sier Lars.

– Da er det nok viktig at dere liker det dere driver med. Er det skuespillere dere vil jobbe som?

– Jeg er langt i fra sikker på at det er skuespiller jeg skal bli. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt det, men jeg merker at jo mer jeg driver med det, jo mer spennende syns jeg det er. Om det ikke er skuespiller jeg blir, kunne jeg tenke meg å jobbe mer bak scenen - med lyd og lys, og kanskje til og med som regissør. Eller kanskje skrive mine egne manus, sier Lars og fortsetter:

– Hovedproblemet er at det er så vanskelig å satse videre som skuespiller. Du liksom bli anerkjent på en eller annen måte for at det skal gå, og da er det enten flaks eller talent som gjelder. Det er mange om det samme beinet.

Hvis Malene kunne ha valgt helt fritt, hadde hun valgt å bli skuespiller.

– Det er det jeg syns er gøy å holde på med, spesielt innenfor teater. Men det er en stor risiko og det er vanskelig å satse, så hvis alt går etter planen tenker jeg litt på jus eller høgskole etter videregående, sier hun.

Det blir mye blod og gørr og mord. Og avhuggede hoder.

– Drømmerollen deres, hvis dere kunne valgt helt fritt?

– En rolle som berører noen og som får publikum til å sitte igjen med en følelse. Noe som får publikum til å reagere, er begge enige om.

– Og hvordan tror dere publikum kommer til å reagere på blodige Macbeth?

– Jeg tror de blir overrasket! Det er ikke tradisjonell Shakespeare i det hele tatt, sier Lars.

– Jeg tror folk kommer til å bli sjokka over hvor komisk det er. Vi syns i hvert fall at det er kjempeløye.

Litt blod og myrding på scenen blir det jo, så de to skuespillerspirene anslår at stykket passer best for de som er 15 år og oppover.

– For selv om det er løye så er det fortsatt mørkt. Det blir mye blod og gørr og mord. Og avhogde hoder. Så kanskje det ikke egner seg for de helt aller minste, ler Lars.

REGISSØR: Rolf Alme gjør en moderne og humoristisk vri på Shakespear-tragedien Macbeth. FOTO: Rogaland Teater
REGISSØR: Rolf Alme gjør en moderne og humoristisk vri på Shakespear-tragedien Macbeth. FOTO: Rogaland Teater

Mer fra Byas.no:

Det er for øyeblikket ikke mulig å logge inn eller registrere seg. Vennligst prøv igjen senere.

Ikke registrert enda?

Registrer deg